TRANSATLANTIC : MORSEFEST 2022 - THE ABSOLUTE WHIRLWIND


Disc One (58:02)

  1. Into The Blue
  2. In Held ('Twas) In I
  3. Shine
  4. We All Need Some Light

Disc Two (79:43)

  1. Overture/Whirlwind
  2. The Wind Blew Them All Away
  3. On The Prowl
  4. A Man Can Feel
  5. Out Of The Night
  6. Rose Colored Glasses
  7. Evermore
  8. Set Us Free
  9. Lay Down Your Life
  10. Pieces of Heaven
  11. Is It Really Happening?
  12. Dancing With Eternal Glory/Whirlwind (Reprise)

Disc Two (47:30)

  1. Overture
  2. Reaching For The Sky
  3. Higher Than The Morning
  4. The Darkness In The Light
  5. Take Now My Soul
  6. Bully
  7. Rainbow Sky
  8. Looking For The Light
  9. The World We Used To Know

Disc Two (45:59)

  1. The Sun Comes Up Today
  2. Love Made A Way (Prelude)
  3. Owl Howl
  4. Solitude
  5. Belong
  6. Lonesome Rebel
  7. Can You Feel It
  8. Looking For The Light (Reprise)
  9. The Greatest Story Never Ends
  10. Love Made A Way

Disc Two (33:14)

  1. Bridge Across Forever
  2. The Final Medley

Label : Inside Out Music

Venue : Morsefest, New Life Fellowship, Cross Plains, Tennessee, USA

Recording Date : April 29 & 30, 2022

Release Date : 2024

Review (ProgWereld) : Je kent dat wel: de ene expresvervoerder heeft je pakketje net afgeleverd of de volgende transporteur staat al wel weer met gehaaste spoed het volgende pakketje achter je deur te droppen. Dat gevoel krijg ik ook bij Karfagen, Marillion en zeker Neal Morse. De folie heb ik amper verwijderd om zijn laatste CD in de wisselaar te stoppen of de nieuwe CD wordt alweer deugdelijk verpakt afgegeven. En wat voor een deze keer. Het is ditmaal het optreden van Transatlantic op het Morsefest 2022 wat resulteerde in een boxset waar 37 nummers in ruim 4 en een half uur aan ultieme prog porno verdeeld zijn over 5 cd’s. En als u de beelden wilt zien: er worden 2 extra Blu-ray´s bijgeleverd. Verwar deze live-release overigens niet met de show in Parijs: The Final Flight: Live at L’Olympia uit 2023. Getuige de gecombineerde album titel is er niet alleen aandacht voor het laatste album, nee er is meer, nog veel meer. We hebben het natuurlijk wel over Transatlantic dat van hoogtepunt naar hoogtepunt glijdt. Morsefest is het festival dat Neal Morse sinds 2014 jaarlijks organiseert in zijn thuisstad Nashville, Tennessee. Tijdens het weekendlange muziekevenement wordt het solo- of bandwerk van Neal in al zijn facetten uit zijn carrière in het zonnetje gezet. De grote vraag van het hondstrouwe publiek dat elk jaar terugkeert was; wanneer zal Transatlantic zijn opwachting maken op het Morsefest? Wel in 2022, op het 9e Morsefest wordt er eindelijk eens raak geschoten en worden we nu gefêteerd met het epische liveoptreden dat zijn weerga niet kent. Het weekend op Morsefest bestond uit twee opwindende avonden met twee totaal verschillende sets waarin twee Transatlantic conceptalbums in zijn geheel in volgepropte shows uitgevoerd werden. Op de eerste avond voerde de band het album ‘The Whirlwind’ in zijn geheel uit, aangevuld met Into the Blue en Shine van het album “Kaleidoscope”. ‘En hoe verrassend: We All Need Some Light ontbreekt andermaal weer niet. Ben de tel kwijt hoe vaak dit al niet live is uitgegeven. Als verrassing speelde de band wel een nummer dat ze nooit eerder live hadden gespeeld, en wel hun cover van de Procol Harum-klassieker “In Held ‘Twas In I” van het eerste album “SMPTe”. En dat alleen is al een spetterend feestje waard. De tweede avond kende de volledige uitvoering van “The Absolute Universe” gespeeld vanuit de ‘The Ultimate Edition” versie, waarin alles werd gecombineerd van de nummers van de twee verschillende versies van het album: “Forevermore” en “The Breath Of Life”. Het beste van de korte en lange versies zeg maar. Gelukkig werd de stem van Roine Stolt op de eerste avond wat gespaard zodat hij kon schitteren op de tweede avond. De Transatlantische vrienden hadden namelijk heel slim Ted Leonard (Enchant, Spocks Beard, Pattern Seeking Animals) toegevoegd aan de line up. Met zijn extra zanglijnen en ondersteuning van gitaren en toetsen hebben ze een uitstekende aanvulling gekozen om de marathonoptredens tot een goed einde te brengen. En dat niet alleen, ook de noodzakelijke zangafwisselingen tussen de immer aanwezig Neal Morse, het nasale van Roine Stolt, de zachtaardige stem van Pete Trewavas en het beperkte gebrom van Mike Portnoy, brengt Ted Leonard met zijn expressieve stem een extra dimensie aan het overdadige programma. Zijn stem heeft hier veel weg van Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation) die op het “Adam & Eve” album van The Flower Kings een welkome aanvulling was. Op het rockende Lay down your Life mag Ted Leonard zelf in de spotlights even swingen en scoren. Zoals ik al hoorde, zag ik op de Blu-ray voor het eerst bij Transatlantic ook nog een zangkoortje met een strijkkwartetje, hoornblazer en een extra percussionist, alleen ontbreken hun namen op de spelerslijst. Dit soort extraatjes brengen het optreden in ieder geval naar een nog hoger niveau en trekt wellicht de koper over de streep om dit kleinood aan te schaffen. Want was je bij Morsefest 2022: The Absolute Whirlwind? Dan wil je de release van de Limited Deluxe 5CD+2Blu-ray-kunstboek, met een uitgebreid boekje van 36 pagina’s met foto’s, verpakt in een hardcover zeker wel hebben. Alle anderen gaan zeker genieten van The Final Medley, want de avond werd afgesloten met een ruim 26 minuten durende medley van nummers van de eerste twee albums van de band, waaronder All of the Above, My New World en Stranger In Your Soul. Als fan van Transatlantic kom je dus absoluut aan je trekken. Tja, over nut en noodzaak van al dit soort live releases is al genoeg gezegd, geschreven, aangehoord en (nu ook voor de allerlaatste keer?) te bekijken. Waar het bij Transatlantic om gaat is ´More Never Is Enough´ en volstaat voor de één een korte bevrediging, zo kunnen andere hardcore fans er nooit genoeg van krijgen en hebben ze hun eeuwigdurende liefde al lang verklaard en genieten ze alweer van deze zoveelste live album. Meer is nooit genoeg.

Review (The Prog Report) : There is something special about Morsefest. I finally got to attend in 2023 after years of buying all the videos and live recordings from each previous festival. While the Morsefest performances of Neal Morse’s catalog are maybe not the best ones I have in my collection, I still order them the minute they become available because there is a spirit in them and an emotional charge that is unique. Morsefest, is a two-evening concert, usually giving complete performances of two albums from Morse’s catalog along with some other songs. In fact, with the exception of 2023, Morse had gone out of his way to not play songs that had been played at Morsefest before. While they can be hard to find, each Morsefest recording brings something unique to the table and makes for enjoyable listening and viewing experiences. What also makes these weekends special is that Morse adds other musicians to augment his band: background singers, strings, brass, and another percussionist. It really is great to hear the expanded band. But the best thing is the camaraderie of sitting in the venue, a church near Morse’s home in northern Tennessee in the US, and meeting other fans who traveled from around the world to experience the event. Because you’re with the same people for two days, it quickly becomes a community. It seems like the musicians love it too. For many fans, 2022, with Transatlantic, was the holy grail of Morsefests. This super group, Morse, Roine Stolt, Mike Portnoy and Pete Trawavas, performing two of their albums in full with added musicians was like a prog fans’ dream come true and after 8 previous Morsefests, schedules finally aligned to allow Transatlantic to perform at the festival. So, what about the recordings? Did they capture that elusive “something” that makes Morsefests so special? There is nothing like being there, but these recordings do a great job of letting us experience what it may have been like. The discs for night one are for The Whirlwind and it is brilliant. This nearly 80-minute-long piece is one of the highlights of the band’s career and, while it had been quite a few years since they had performed the whole thing (they had played a 30-minute version on the last two tours, including the one they had completed just before Morsefest) the recording crackles with energy and life. It is pretty spectacular. One fun moment is when Morse gets so caught up in the moment that Portnoy has to remind him that he is supposed to be singing. He quickly jumps in but the band is so good that, without Portnoy mentioning it, we never would have known. The band was well-rehearsed for night two’s rendition of The Absolute Universe, coming just off their US tour and nailed this nearly 100-minute rendition, a merging of the three released studio versions. Being able to perform so much music over two nights is pretty amazing and they did it with skill and precision. The strings support the band exceptionally well and the additional voices fill out the sound nicely. Listen for the way the strings and voices support the primary riff in “Lay Down Your Life” from The Whirlwind and the way the “Overture” from the Absolute Universe gets enhanced. Auxiliary member of Transatlantic, Ted Leonard (Spock’s Beard, Pattern Seeking Animals), gets the chance to sing lead a bit on both nights in addition to supporting on guitar and keys. One of the questions fans talk about at Morsefest is “what other songs will they do?” Fans know that the bulk of the show will be the advertised albums but the bands usually add additional songs to fill out the evenings. Night one had the biggest surprises with the band’s first ever live performance of Procul Harum’s “In Held (Twas) in I.” The rest of the nearly an hour-long first set featured two tracks from Kaleidoscope, an album that was not represented at all on their 2022 tour, “Into the Blue” and “Shine.” Morse gave a bit of the back story to the writing of “Shine” and talked about visiting the home of Paul Hanlon, a person who had attended many Morsefests and was dying. Morse was so inspired by Hanlon’s attitude that he wrote “Shine” soon after. It gives the song special poignancy. They end the set with “We All Need Some Light,” a fitting way to follow “Shine.” Because night two’s centerpiece, The Absolute Universe, is a longer piece there was less room for other songs. The band “merely” gives a 35-minute encore with “Bridge Across Forever,” the title track from their second album, and a medley of songs from their first two albums, the same medley they’d been playing on their recent tour. There is so much good material in those albums that it is hard to pick out highlights but the energy when the band kicks into the “Stranger in Your Soul” portion of that medley is remarkable. This five CD, 2 Blu-ray set, nearly four and a half hours of music, is accompanied by an artbook (which I have not yet seen as of this writing, but reports are that it is pretty great.) The members of Transatlantic have been clear that the future of the band is in question. All four members have busy recording and touring schedules and finding a slot in the calendar when all four schedules allow them to work together is challenging. This deluxe set is a worthy cap to Transatlantic’s career and well worth checking out.