THE MACHINES : A WORLD OF MACHINES

  1. It Will Be Allright
  2. Yellow Lights
  3. Lazy
  4. I'm Into Something Good
  5. Pick And Choose
  6. Magazine Girl
  7. Don't Be Cruel
  8. No For An Answer
  9. Will You Love Me Tomorrow
  10. So Much Like Me
  11. (I See) The Lies In You Eyes
  12. Take It Slow
  13. I'll Play The Game
  14. A World Of Machines

Label : Parlophone

Release Date : 1982

Length : 39:51

Review (Be Vinyl) : A World Of Machines was het debuutalbum voor de Gentse groep The Machines. De band rond zanger Paul Despiegelaere bracht het album uit in 1982. De groep liet voor het eerste van zich horen toen ze in 1980 de tweede editie van Humo's Rock Rally te winnen. Ze versloegen onder meer de Brassers, The Employees en Red Zebra. Een jaar later brachten ze hun eerste single uit, Don't Be Cruel en die werd meteen een succes. In 1982 volgde dan hun eerste album. Ook I See The Lies In Your Eyes en Yellow Lights zijn ondertussen Belpop klassiekers.

Review (Het Nieuwsblad) : In 1980 won een Gentse band de tweede editie van Humo’s Rock Rally. The Machines kregen succes met hun derde single Don’t be cruel, uit hun debuutalbum A World of Machines. Dat album namen ze op in de legendarische Abbey Road Studio van The Beatles in Londen. Ook het nummer The lies in your eyes sloeg aan. Na de albums Dots and Dashes en Jungle! sterft de groep in 1989 een stille dood. Paul De Spiegelaere bleef onder de schuilnaam Paul Mellow actief als arrangeur en producer van bands als Red Zebra, De Mens, Noordkaap, The Romans, Mama’s Jasje, maar ook Kamiel Kafka & Co en Derek & The Dirt, met gewezen Machines-drummer Jan De Vos. Zelfs de glamrockers van Slade deden op hem een beroep. Hij zette ook zijn schouders onder Eurokids-projecten als X!nk. Hij was ook een zakenman. Met een studiegenoot stichtte hij een eigen isolatiebedrijf, Genisol, dat opging in Domus Arte, een firma voor bouwrestauratie. ‘Paul was een intelligente, kunstzinnige en discrete man’, vertelt journalist en Machines-drummer Jan De Vos. ‘Hij was een gewiekst diplomaat die tegelijkertijd een groep liet doen wat hij wilde en erover waakte dat iedereen zich goed voelde. The Machines hadden de uitstraling van een echte groep. Creëren en in collectief werken beviel hem het meest. Wij waren zeer uiteenlopende karakters en toch waren wij bloedbroeders, door onze grote passie voor muziek.’ De Vos zegt dat Paul De Spiegelaere heel bewust in het leven stond. ‘Dat verklaart waarom hij later zowel met groepen, muziekuitgevers, als platenbazen goed overweg kon’, aldus De Vos.