THE JAYHAWKS : PAGIN MR. PROUST

  1. Quiet Corners & Empty Spaces
  2. Lost the Summer
  3. Lovers of the Sun
  4. Pretty Roses in Your Hair
  5. Leaving the Monsters Behind
  6. Isabel's Daughter
  7. Ace
  8. The Devil Is in Her Eyes
  9. Comeback Kids
  10. The Dust of Long-Dead Stars
  11. Lies in Black & White
  12. I'll Be Your Key

Label : Thirty Tigers

Length : 45:37

Release Date : April 29, 2016

Review (AllMusic) : When Mark Olson parted ways with the Jayhawks in 1996, the band responded with 1997's Sound of Lies, one of their scrappiest and most eclectic albums. It was as if the Jayhawks (in particular Gary Louris) wanted to show the world they were still strong and lively despite the departure of one of their co-founders. Olson returned to the Jayhawks for the 2011 reunion album Mockingbird Time, only to leave the band again on less than cordial terms. Released in 2016, Paging Mr. Proust is the first Jayhawks studio project since, and once again it finds Louris and his bandmates mixing up their formula, introducing new edges and angles to the group's evocative, lonesome Midwestern sound. Louris adds lots of jagged guitar to the loop-based construction of "Ace," while "Lost the Summer" is a lean, ominous rocker with a noisy attack. ("Pretty Roses in Your Hair" is another, more subtle tune built around a ghostly drum loop.) Much of the time, Louris' vocals and melodies follow the template he's established in the past, but there's a fresh degree of energy in these performances. Peter Buck and Tucker Martine (who co-produced the album with Louris) have given the guitars an edgier and less pastoral sound than one might expect from the Jayhawks. Neil Young is still the clear inspiration behind Louris' soloing, but here the tone is sharper and the crunch has more impact, even when the songs are gentle at heart. The yin and yang between the sharp guitar work from Louris and Kraig Johnson and the sweetness of the harmonies of Louris, keyboard player Karen Grotberg, and drummer Tim O'Reagan is honestly satisfying. And co-producer Buck has brought along some friends from his days in R.E.M., including Mike Mills and Scott McCaughey. All in all, Paging Mr. Proust is an album that honors the traditions of the Jayhawks but isn't afraid to play with convention. And if Mockingbird Time was a reminder of how well Olson and Louris complement one another, this album demonstrates that Louris still knows how to make a memorable album as the group's sole leader.

Review (Bluesmagazine.nl) : Eigenlijk had ik The Jayhawks al volledig afgeschreven sinds ze alleen nog maar akoestische live opnames gingen uitbrengen. Oke, 'Rainy Day Music' kwam nog als een tussendoortje langs en na zeer lang smeken om een nieuwe toernee met Mark Olson kwam vijf jaar geleden het album 'Mockingbird Time' als gevolg daarvan uit. Helaas konden beide studio-albums niet imponeren. Eigenlijk was de muzikale inspiratie na 'Smile' uit 2000 er voor The Jayhawks al verdwenen. Verschillende bezettingen of helemaal geen bezetting hebben daaraan bijgedragen zodat Gary Louris de kar moest trekken om de naam Jayhawk(s) nog enige waarde te geven. Dat zanger-gitarist Gary Louris nog steeds voorop loopt sinds de wederopstanding anno 2016 is ook op 'Paging Mr. Proust' duidelijk hoorbaar. De succesbezetting tijdens 'Tomorrow The Green Grass' waarop Marc Olson nog meespeelde, en 'Sound Of Lies' met Marc Perlman op bas, Karen Grotberg op toetsen en Tim O'Reagan op drums is weer bijeen en dat horen we direct terug op dit album. Dit album werd eind vorig jaar groots aangekondigd via hun website. Via fundraising site PledgeMusic werd het geld bijeen gebracht door de vele fans welke waarschijnlijk allemaal ruim de veertig gepasseerd zijn. Met veel heimwee direct geld overgemaakt snakkend naar die sound van de jaren negentig, waar The Jayhawks tussen de grunge en hairmetal het predicaat alternatief gitaarbandje meekreeg. Alternatieve countryrock met popinvloeden wel te verstaan en dat is precies wat we op het nieuwe album weer gepresenteerd krijgen. Veel nummers liggen in het verlengde van dat topalbum 'Tomorrow The Green Grass' en 'Sound Of Lies'. Vooral openingsnummer Quiet Corners, Empty Spaces brengt de oer-fan terug naar de begindagen van The Jayhawks. Verder zijn Lovers Of The Sun, Leaving The Monsters Behind en bovenal Devil's Is In Her Eyes songs waarop de overbekende Jayhawks-sound met harmonieuze samenzang en scherp gitaarwerk zorgen voor de overmatige herkenning en het kippenvel gevoel. Tussen deze klassiekers voor de toekomst staan een paar enkele experimentele, iets stevigere psychedelische nummers zoals Lost In The Summer, Pretty Roses In Your Hair en Ace waarbij je na enkele luisterbeurten ook de schoonheid ontdekt. Afsluiter I'll Be Your Key maakt deze reis naar de begin jaren negentig dan ook prima af. Een nummer volledig in stijl van Neil Young, waarvan de The Jayhawks ooit hun voorbeeld aan namen. Dit album, welke is mede geproduceerd door Peter Buck (REM) en Tucker Martine (My Morning Jacket), brengt The Jayhawks terug naar de begindagen van de band waarin zij excelleerden in de alternatieve countryrock met een scherp randje. Heerlijke ouderwetse muziek, maar doet het nog steeds goed op verjaardagsfeestjes. Ook dit album zal daar voor de komende jaren een invulling aan geven. Als toegift van dit nieuwe album krijgen de Pledgers (de geldschieters) er een extra album bij met studio outtakes en demo's. Hierop hoor je de basis van een aantal nummers zonder opsmuk en nog een paar pareltjes welke ook prima op het hoofdalbum hadden kunnen staan. De release wordt natuurlijk vergezeld met een zeer uitgebreide toer langs bekende zalen in Amerika en gelukkig wordt Europa niet vergeten. Nederland krijgt zelfs de eer toebedeeld met twee concertdata. Tijdens het rootsfestival Take Root in Groningen en in het Utrechtse Tivoli gaan we allemaal weer overenthousiast meebrullen met Blue, I'd Run Away en natuurlijk het doorbraak nummer Take Me With You en hopelijk zijn de nieuwe klassiekers dan ook al bekend bij het publiek. Mijn tickets zijn reeds binnen.