|
SUPERTRAMP : BREAKFAST IN AMERICA |
|
Disc One (46:19)
Disc Two (1979 Live Breakfast World Tour) (65:03)
Label : A&M Records Venue : Pavillon de Paris, Paris, France + Wembley Arena, London, UK + Miami Jai-Alai Fronton, Miami, Florida, USA Recording Date : November 29 - December 2, 1979 + October 30 - November 2, 1979 + May 11-12, 1979 Release Date : March 29, 1979 / October 4, 2010 (Deluxe Edition) Review (AllMusic) : With Breakfast in America, Supertramp had a genuine blockbuster hit, topping the charts for four weeks in the U.S. and selling millions of copies worldwide; by the 1990s, the album had sold over 18 million units across the world. Although their previous records had some popular success, they never even hinted at the massive sales of Breakfast in America. Then again, Supertramp's earlier records weren't as pop-oriented as Breakfast. The majority of the album consisted of tightly written, catchy, well-constructed pop songs, like the hits "The Logical Song," "Take the Long Way Home," and "Goodbye Stranger." Supertramp still had a tendency to indulge themselves occasionally, but Breakfast in America had very few weak moments. It was clearly their high-water mark. [A two-disc deluxe edition, released in 2010, featured a remastered version of the album plus a disc of highlights from Supertramp's 1979 Live Breakfast World Tour, including selections recorded in London, Miami, and Paris (note: the six songs from Paris did not appear on the 1980 live album Paris).] Review (Written In Music) : Met een deluxe dubbeleditie van Breakfast In America van het Britse Supertramp wordt het meesterwerk van de band in volle glorie opnieuw uitgebracht. Breakfast In America was het zesde album van Supertramp en de opvolger van het succesvolle Even In The Quietest Moments, waarvan de single Give A Little Bit de wereldwijde doorbraak van de band had betekend. Omdat de band met dat album voor het eerst ook in Amerika goed had gescoord werd besloten om de bakens van Londen naar Los Angeles te verzetten en een grote Amerikaanse doorbraak te gaan bewerkstelligen. De opnamen voor het album namen uiteindelijk een dik half jaar in beslag maar de band was overtuigd van de kwaliteit van de songs toen ze de studio uitkwamen. Ze kregen volledig gelijk! Breakfast In America bevat de meest toegankelijke songs die de band maakte. Meer pop dan progressive rock dan we van ze gewend waren. De songs met slimme hooks en zeer pakkende melodieën bleken een zeer groot publiek aan te spreken. Er werden maar liefst 4 singles van het album getrokken (Logical Song, Take The Long Way Home, Goodbye Stranger en de titeltrack) die allen grote hits werden. Voor de diehard Supertramp fans waren juist songs als albumopener Gone Hollywood en albumafsluiter Child In Vision de favoriete stukken. Het album kan gezien worden als het opus magnum van de band waarin alle songschrijfkwaliteiten van het duo Rick Davies en Rodger Hodgson optimaal uit de verf kwamen op een zeer coherent klinkend album. Het album werd door het publiek wereldwijd verslonden. Er werden in totaal meer dan 18 miljoen exemplaren van verkocht. Het betekende tevens het begin van het einde van de band. Tijdens op opnamen waren de tegenstellingen in karakter van voormannen Davies en Hodgson duidelijker dan ooit geworden. Er werd nog een album in de oorspronkelijke bandsamenstelling gemaakt (Famous Last Words) en daarna vertrok Hogson om een, niet geheel geslaagde, solo carrière te beginnen. Davies ging met Supertramp door. Het opvallende artwork van Breakfast In America door Mike Doud , met Manhattan als ontbijttafel opgedekt, en actrice Kate Murtagh als Vrijheidsbeeld/serveerster hielp mee het album naar grote verkoophoogten op te tillen. De 'breakfast' foto van de band op de achterkant van de hoes werd genomen in Bert's Mad House, een bekende diner op Manhattan. De dubbele deluxe editie van het album bevat naast een remasterde versie van het album tevens en live CD. De opnamen werden gemaakt in Parijs. Londen en Miami in het jaar van uitkomen van het album. Een dik boekje met heel veel informatie over het maken en het succes van het album is in de verpakking bijgesloten. |