STEVE HACKETT : THE TOTAL EXPERIENCE LIVE IN LIVERPOOL - ACOLYTE TO WOLFLIGHT WITH GENESIS CLASSICS |
||
Label : Inside Out Music Venue : Liverpool Philharmonic Hall, Liverpool, UK Recording Date : October 23, 2015 NTSC : 16:9 Length : 151 minutes Release Date : June 24, 2016 Review (ProgWereld) : In 2015 deed Steve Hackett een omvangrijke tour voor de promotie van zijn nieuwe studioalbum “Wolflight”. Toen er vanuit Insideout het verzoek kwam om een concert op nemen voor een live-album en dvd, koos Hackett heel bewust voor Liverpool. Hij had goede herinneringen aan de stad van toen hij er met Genesis speelde en ook het Beatles verleden speelde mee in zijn keuze voor deze muzikale stad. ‘Weer een live album en dvd (of blu-ray) van Hackett’ hoor ik je denken. Na “Live At Hammersmith” en “Live At The Royal Albert Hall” is dit de derde live registratie in drie jaar. Zitten wij hierop te wachten? Lastig. Aan de ene kant niet. De zaal waarin wordt gespeeld is behoorlijk sfeerloos (gelukkig is het publiek dat niet), maar na The Royal Albert Hall valt deze zaal gewoon tegen. Ook de lichtshow, waarin vrijwel alleen maar blauw licht wordt gebruikt is wat fantasieloos. Daarbij komen er nummers terug die ook op eerdere uitgave te horen waren. En ik moet ook eerlijk zeggen, we hebben dit nu wel erg vaak gezien en gehoord de laatste tijd. Maar er zijn zeker ook pro’s te noemen. Hackett is zo verstandig om in de eerste set alleen nummers van zijn soloalbums te spelen. Prachtige tijdloze oudjes van bijvoorbeeld “Voyage Of The Acolyte” en “Spectral Mornings” worden afgewisseld met meer nieuw solowerk. Dat is de grootste reden om tot kopen over te gaan. Maar ook in de Genesis nummers heeft hij afwisseling gebracht. Zo komen geweldige nummers als Can-Utility And The Coastliners, After The Ordeal en The Lamb Lies On Broadway voorbij en die waren op de voorgaande live registraties niet te horen. Net als op de andere liveregistraties is een belangrijk aspect de torenhoge kwaliteit van de band. Als je deze muzikanten aan het werk hoort (en ziet) dan smelt alle mogelijke scepsis over het al dan niet uitmelken van je portemonnee als sneeuw voor de zon. Elke keer ben ik weer verbaasd over het spelniveau van deze rasmuzikanten. De band is grotendeels gelijk, al is de plek van bassist Lee Pomeroy overgenomen door Roine Stolt (The Flower Kings). Hij speelt niet alleen basgitaar, maar ook gitaar en de dubbelneck wordt ook regelmatig uit het rek gepakt. Zijn gitaarduel met Hackett tijdens After The Ordeal is een van de vele hoogtepunten. En van dat soort hoogtepunten zit deze release weer helemaal vol. Het meeslepende Shadow Of The Hierophant wordt fenomenaal ten gehore gebracht en krijgt na afloop volkomen terecht een staande ovatie van het publiek. Spectral Mornings weet me altijd weer te raken, wat een zalige gitaarlijnen kent dit nummer toch. De grote rol van Rob Townsend is ook een groot pluspunt. Hij is zo veelzijdig en enthousiast. Tijdens de instrumentale climax van The Cinema Show speelt hij de toetsenmelodie mee op saxofoon en dat geeft het geheel nog meer swung. Een laatste groot pluspunt van deze liveregistratie is de prachtige productie. Het livegevoel is volledig in tact gebleven. Ik ga er vanuit dat de kwaliteit van de dvd net zo goed is, maar voor deze release moest ik het doen met een Vimeo link. Als ik zo de balans opmaak wegen de voors eigenlijk wel zwaarder dan de tegens voor deze release. We mogen dankbaar zijn dat Steve Hackett het oude Genesis zo levend houdt en telkens weer deze tijdloze en onovertroffen muziek naar de podiums en onze huiskamers brengt. Review (ProgArchives) : Steve Hackett -- and his multiple revisitations on Genesis classics -- has released quite many live DVD's lately, this 2CD+2DVD set being the latest one. (For me it primarily was a DVD release with the CD's as a bonus, instead of the other way round.) The subtitle sums it up. The first half of the show consists mostly of the material from his then-latest album Wolflight (2015). I have to say the studio album left me a bit cold. I agree with SouthSideoftheSky that it offers more or less the same as the previous albums of the last ten years. But of course it's very understandable that the long-term artist wants to have a current set list, and I also noticed that in the concert the songs become more alive than on the sterile-sounding album. The guest appearance of Amanda Lehmann (guitar, backing vocals) graces especially 'Love Song to a Vampire'. The core line-up features the long-time collaborators Roger King on keyboards, Rob Townsend on reeds & additional keys, and Gary O'Toole on drums & vocals. It's surprising to see Roine Stolt (The Flower Kings, Transatlantic) on bass here. Two old familiar tracks are thrown among the Wolflight stuff: 'Spectral Mornings' and 'Everyday' from the 1979 album. 'Jacuzzi' from Defector (1980) has here a fresh acoustic arrangement featuring John Hackett on flute. Nice. After the powerful and seldom heard 'Icarus Ascending' (in which Nad Sylvan finely replaces Richie Havens) starts the section celebrating the 40th anniversary of the debut album Voyage of the Acolyte (which still is the favourite for most of the Hackett fans, me included). On 'Shadow of Hierophant' Amanda Lehmann does pretty well the high vocals originally sung by Sally Oldfield. Even up to this point the concert has offered many highlights. Visually it relies on the band playing and the lights underline that beautifully. The section of Genesis classics is a guaranteed delight. Nad Sylvan is a perfet substitute for Peter Gabriel; he sounds very much like Gabe and has a suitable dose of theatrical charisma of his own (without trying to steal the show). Some tracks such as 'Get 'em Out by Friday' and 'Can-Utility and the Coastliners' from Foxtrot were not included on previous tours. The Hackett- penned instrumental 'After the Ordeal' and 'Cinemashow / Aisle of Plenty' from Selling England (as well as the encore 'Firth of Fifth'), the opening title song from The Lamb, 'The Musical Box'... What a pleasure for an old Genesis fan! The performances are truly excellent all the way. The second DVD features Behind the Scenes and a Rehearsal Documentary. Decently done all right but nothing special. Nor are the three videos promoting Wolflight very interesting on the long run. It depends on the consumer how valuable it is to get the concert on audio discs too. I would have rated this with four strong stars even if there had been the concert DVD only. |