STEVE DAWSON : GHOSTS

 

  1. Time To Let Some Light in
  2. Oh, California
  3. Walking Cane
  4. Sooner Than Expected
  5. Leadville
  6. It Was A Mistake
  7. I Am Glad To Be Alive
  8. A Mile South Of Town
  9. When I Finally Let You Down
  10. Weather In The Desert

Label : Pravda Records

Length : 41:39

Release Date : June 14, 2024

Review (Written In Music) : Het overlijden van zijn schoonouders, de ouders van zijn vrouw Diane Christiansen waarmee hij ruim twintig jaar geleden een duetalbum uitbracht, herinnerde Steve Dawson aan de dood van zijn moeder en een afwezige vader. Hij trok hij zich even terug uit de muziekwereld. Na een verblijf in de Catskills Mountains, op het zomerkamp voor songwriters van Richard Thompson kwam de inspiratie en zin om de muzikale draad terug op te pakken. Vier jaar geleden passeerde in deze rubriek het voortreffelijke resultaat At The Bottom Of A Canyon In The Branches Of A Tree. “It’s time to let some light in”, zucht Dawson naast wie Nora O’ Connor en zijn vrouw Diane opduiken. Evenals op het voorgaande werkstuk is de prachtige cover een schilderwerkje van haar hand. De muziek klinkt al even prachtig vanaf het aanstekelijke “It’s time to let some light in”.In tegenstelling tot de vorige langspeler die Dawson zowat in zijn eentje assembleerde is er ondersteuning van een voltallige band samengesteld met vertrouwde muzikanten uit Chicago. Een dameskoortje met Nora O’ Connor en Diane Christiaensen verzorgt de achtergrondzang. Het toetsenwerk van Alton Smith en pedalsteel van Brian Wilde bieden een accurate wisselwerking met de gitaarpartijen en harmoniezang van Nora O’connor in Oh, California, een ode aan Dawsons geboortestaat. Leadville verhaalt het beklemmende leven voor een opgroeiende tiener die zijn weg zoekt in zo’n onooglijk doodsaai plaatsje in Idaho, vergiftigd door virulent racisme en godsdienst fanatici, een meeslepende countryrocker. De door spijt verscheurde soulballade It Was A Mistake wordt opgetild door Chris Greene en John Moore, het blazersduo van Soul Avengers. Na de indringende pianoballade When I Finally Let You Down volgt nog de afsluiter Weather in The Desert , een haast dramatisch afgelopen relaas over drankmisbruik in een uitzichtloze situatie, in een motel in de buurt van Joshua Tree. Ingrid Graudins die hierbij backingzang debiteert, overleed kort na de opnamesessies. Ghosts illustreert meer dan ooit de schromelijk onderschatte status van Dawson als singer-songwriter.

Review (Bluestown Music) : Singer-songwriter Steve Dawson zou je kunnen kennen uit de tijd dat hij lid was van de countryband Dolly Varden en heel misschien als lid van de jazz-folk fusion band Funeral Bonsai Wedding. Als soloartiest is deze artiest uit San Diego, CA, al weer toe aan zijn zesde album. Een album met nummers die tussen 2017 en 2023 geschreven werden en waarop Steve wordt bijgestaan door Diane Christiansen (zang), Gerald Dowd (drums, John Abbey (bas), Nora O’Connor (backing vocals), Alton Smith (piano), Chris Green (saxofoon), John Moore (trompet), Brian Wilbie (pedal steel) en Ingrid Graudins (backing vocals). Deze laatste zangeres overleed onverwachts na de opnames van dit album… De gemene deler van dit album is het intieme geluid, dat de ene keer soulvol klinkt en de andere keer de folky en/of country kant op gaat. Geopend wordt met Time To Let Some Light In. Een sprankelend swingend soulvol nummer dat door de zang van Steve Dawson aan het geluid van Paul Carrack doet denken. Opgesierd door de snijdende slidegitaar van Steve. Daarna volgt Oh California waarin op een romige wijze soul en country rock vermengd worden. En dan is de hemels huilende pedal steel van Brian Wilbie helemaal op zijn plaats. Die pedal steel is ook te horen in de intiem zwevende countryrock van Walking Cane. Maar de pedal steel vervult echt een hoofdrol in het zwierige, losjes swingende, countrynummer Leadville waarin de hoogtijdagen van Lynyrd Skynyrd en Led Zeppelin tekstueel voorbij komen zij aan zij met racisme en godsdienstwaanzin. Sooner Than Expected is een folkie ballad in de beste Joni Mitchell/James Taylor traditie. Warme luie rhythm & blues kom je tegen in de ballad It Was A Mistake. Prijsnummer van het album is het warme deinende duet van Steve met Diane Cristiansen in I Am Glad To Be Alive. Vervolgens klinkt het zinderende A Mile South Of Town behoorlijk donker. Na het breekbaar deinende When I Finally Let You Down sluit Steve Dawson zijn album af met de wrange deiner Weather In The Desert met onstuimig dwingende drums van Gerald Dowd. Als toetje volgt dan nog een “cleane” versie van Leadville. Het wordt hoog tijd dat Steve Dawson eens door veel meer mensen gewaardeerd gaat worden. Dit prachtige album hoort thuis in elk jaarlijstje van 2024!

Review (Americana Highways) : This is Chicago-based Steve Dawson’s 6th solo LP & while it starts off sounding a little like a cross between Vince Gill & Lyle Lovett by the time of the arrival of “Leadville” he asserts himself as his own man. This is a great song with a raw distinguished lead vocal. Produced by Steve (guitars/vocals/organ) with John Abbey (bass) this LP features 10 tightly arranged apparitions on Ghosts (Drops June 7/Pravda Records/42:00) that explore human connections, desert vistas, intimate confessions. A song like “It Was a Mistake,” is soaked in a nostalgic arrangement with a dash of ’50s-styled brass sculpted into the tune. It’s an absorbing country-easy listening hit song that’s well-crafted. Dawson manages consistently to provide melodic, commercially viable alt-country confections but they’re not exactly sweet mainstream fodder. It’s just that these songs do encapsulate an instantly likable charm. These could’ve been covered by Willie Nelson, the late John Hartford, or as easily as Bobby Rydell. Dawson’s songwriting casts a wide enjoyable net. The album was recorded as a live-in-studio performance. The sound is engaging & is captured well on songs like “A Mile South of Town” & “When I Finally Let You Down,” where the Lyle Lovett feel is evident in each song. The showcase is played with skill & the song creates a radiant atmosphere as Dawson’s vocals fuel every word. Excellent stuff. With the ballad “When I Finally Let You Down,” Steve records a heavy-duty expressive piece. It’s one of the best on the set. There isn’t a single song that replicates itself through a previous song’s performance. Repetition is not evident. The originality is consistent & the songs in their way reflect a breezy rain of acoustics. All 10 deserve the replay button more than once. Highlights – “Oh, California,” “Sooner Than Expected,” “Leadville,” “It Was a Mistake,” “I Am Glad To Be Alive” (with Diane Christiansen – vocals), “A Mile South of Town” & “When I Finally Let You Down.” Musicians – Alton Smith (piano/Wurlitzer/accordion/harmony vocals), Brian Wilkie (pedal steel), Gerald Dowd (drums/harmony vocals), Nora O’Connor (vocals), the late Ingrid Graudins (vocals), Chris Greene (tenor & baritone saxes), John Moore (trumpet) & Tommi Zender (baritone guitar). Lyrics to songs are included in the 6-panel CD package.

Review (Bandcamp) : On Steve Dawson’s new album, Ghosts, his sixth as a solo artist, the Chicago-based musician and songwriter, well-known for the impassioned alternative country of the band Dolly Varden, crafts ten songs that find reasons to believe – in music, in human connections, in desert vistas – even as the ghosts move all around him, all around us. These ten songs combine intimate confessions and tightly constructed narratives. Their ghosts are often personal, but they intersect enigmatically with a broken world. “‘Is this really happening?’” he asks on “Walking Cane.” But there’s no clear answer to the violent changes. “Have we learned nothing? Here we go again.” But sometimes those ghosts leave gifts – of wisdom, of wonder – and sometimes living with them is also a kind of hope. “I am glad to be alive,” Dawson sings with his partner Diane Christiansen. Recorded live in-studio with a “dream band” of Chicago all-stars, the musicians suffuse these songs, some of the finest Dawson has ever written, with harmonies, rhythms, and textures that make them come alive and imbue them with hope. Dawson says, “Many of my favorite albums were recorded live in the studio. The arrangements on this new album were created on the spot, and rather than a collection of overdubs, the album is a performance.”