STEF KAMIL CARLENS & THE GATES OF EDEN : PLAY BOB DYLAN - LIVE 2021 2022


Disc One (38:41)

  1. All Along the Watchtower
  2. Political World
  3. I and I
  4. Shelter from the Storm
  5. Like a Rolling Stone
  6. Not Dark Yet
  7. Never Gonna Be the Same Again
  8. Emotionally Yours

Disc Two (48:15)

  1. Dead Man, Dead Man
  2. The Groom's Still Waiting at the Alter
  3. Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine)
  4. New Pony
  5. Forever Young
  6. Most of the Time
  7. Can't Wait
  8. Carribean Wind
  9. What Was It You Wanted

Label : Starman

Venue : The Rabbit Field, Hoboken, Belgium + MEZZ, Breda, The Netherlands + TivoliVredenburg, Utrecht, The Netherlands + Roma, Antwerpen, Belgium

Recording Date : 2021 - 2022

Release Date : February 24, 2023

Review (Humo) : Hoe goed multipel kunstenaar Stef Kamil Carlens en Bob Dylan met mekaar omgaan, mocht ik voor het eerst meemaken toen ik op 29 juli 2011 in een tent vlak bij het Oostendse station bewonderend vaststelde met welk een brio en mateloos respect hij en ‘The Gates of Eden’ zich vastbeten in de uithoeken van Dylans immense repertoire. Ik heb de playlist van die avond al 12 jaar op mijn werktafel liggen. Als ik er alleen maar naar kijk, krijg ik al rillingen – terwijl ik terugdenk aan de beklijvende versies van ‘New Pony’, ‘Need a Woman’, ‘Born in Time’, die ik rechtopstaand en lichtjes betraand aanhoorde. Die onmiskenbare magie weten Carlens en zijn Gates of Eden moeiteloos terug te vinden op de dubbelaar ‘Play Bob Dylan’. ‘I and I’, ‘Not Dark Yet’, ‘Carribean Wind’, om nog te zwijgen over het wonderlijke ‘Forever Young’: ze beginnen en eindigen allemaal met de k van kwaliteit. Stef Kamil covert maar kopieert niet. Hij klinkt soms meer als Tom Waits dan als de Bob in kwestie, maar gelukkig toch vooral als zichzelf. Dylan coveren is altijd een hachelijke onderneming, maar op deze nieuwe van SKC en de uitstekende ‘Gates of Eden’ klopt het helemaal.

Review (Muziekkrant OOR) : Het zal weinig fans ontgaan zijn dat Bob Dylan op 24 mei 2021 tachtig kaarsjes mocht uitblazen. Via een livestream vanuit zijn homestudio bood een van zijn grootste Vlaamse bewonderaars hem een muzikale taart aan. Wij, fans van Stef Kamil Carlens en/of Dylan, mochten meeluisteren naar een uitgelezen selectie songs uit het indrukwekkende oeuvre van de meester. Die werden uitgevoerd door Carlens met het achtkoppige The Gates Of Eden, met oudgedienden uit Zita Swoon en muzikanten die furore maakten bij Arno, Delavega en BRZZVLL of solo (Matt Watts, Leki). Naast drie klassiekers uit de jaren zestig, drie albumtracks uit de jaren zeventig en twee afkomstig van Time Out Of Mind (1997) put Carlens opvallend genoeg met maar liefst negen Dylan-songs uit diens niet door elke fan gewaardeerde jaren tachtig-output. Prachtig eigen maakt hij zich het fraaie What Was It You Wanted (van Oh Mercy) en de – mede dankzij zijn warmhese zang en die twee machtige zwarte stemmen uit zijn koortje – uiterst gevoelig gebrachte tracks I And I (van Infidels), Emotionally Yours (van Empire Burlesque) en Not Dark Yet (van Time Out Of Mind). Het bluesy groovende The Groom’s Still Waiting At The Alter (van Shot Of Love) blijft dicht bij het origineel, terwijl we in Most Likely You Go Your Way (And I’ll Go Mine) (van Blonde On Blonde) het meest van de opgewekte periode van Zita Swoon terughoren. De dubbelaar is opgedeeld in een album met live-studiosessies uit Hoboken plus twee plaatkanten met concertopnames uit Mezz (Breda), TivoliVredenburg (Utrecht) en De Roma (Antwerpen). Het geheel is meer dan het zoveelste eerbetoon aan Dylan. Omdat de bewondering van Carlens al jarenlang diep gaat, de songkeuze verre van voor de hand liggend is, alle emoties oprecht zijn en het speelplezier bij vlagen van het podium spat.

Review (De Muziekplank) : Ondanks het adagio “Nobody sings Dylan like Dylan”, kan je bibliotheken vullen met Dylan-covers. In alle maten, genres en – vooral – soortelijk gewicht wordt de meester gecoverd. Ter ere van Bob zijn tachtigste verjaardag streamde Stef Kamil Carlens op 24 mei 2021 een vooraf opgenomen concert met zijn fantastische band The Gates of Eden met een eigenzinnige selectie uit Bobs oeuvre. Het spelplezier spatte van het scherm en de virtuele aanwezigen prezen de verrassende arrangementen en de zeer bezielde performance. Die sessie deed verlangen naar meer! Het was een echte jongensdroom van Carlens om met het oeuvre van grootmeester Bob Dylan te touren. Na de uitverkochte première in de Antwerpse De Roma, volgde er een fel gesmaakte tournee met The Gates of Eden doorheen België en Nederland. Het dubbelalbum brengt het beste samen van de live stream uit 2021 en live shows uit 2022 in Utrecht, Breda en Antwerpen. Vanaf 1 maart start een nieuwe tour doorheen Vlaanderen. Stef Kamil Carlens over Dylan, de songs en The Gates of Eden: “Ik heb de albums ‘Desire’ en ‘Blood On The Tracks’ van Bob Dylan zo intens beleefd, dat het soms lijkt alsof de verhalen er op m’n eigen herinneringen zijn. De scènes van ‘Isis’, een wonderlijke song waarin de zoektocht naar een graftombe vol goud en diamanten uitmondt in een thuiskomst met lege handen maar met een hart vol liefde en verlangen dat beantwoord wordt door die mystieke vrouw in het huis op de weide vlakbij een beekje. Het beluisteren ervan doet je reizen. De tekst is verhalend en makkelijk te volgen, maar behoudt nét genoeg mysterie, zodat wat niet onthuld wordt de beleving nog intenser maakt; komt dit uit een andere dimensie, uit een andere tijd? “Ik hou ervan deze songs te zingen. Ze zijn zo goed geschreven. Zinnen komen vol en rijp uit zijn pen. Ze zijn zintuiglijk, je voelt ze en je ziet ze. Maar ze hebben ook die krachtige muzikale kadans, waardoor ze zich zo mooi op de melodie laten draperen.” “Zingen en schrijven is een oneindig leerproces. Elke levensfase heeft z’n eigenheden. Het zelf tot leven brengen van deze verzameling songs is een uitnodiging om het werk van de grootmeester wat langer en dieper te bekijken. Het doet me denken aan hoe tijdens de opleiding beeldende kunsten onze waarneming aangescherpt werd door het tekenen van gipsen afgietsels van Griekse en Romeinse beelden uit de oudheid. Je tracht de vormen zo accuraat mogelijk op papier te krijgen, maar vervat in de lijnvoering of de arceringen zit ook iets van jezelf, van wie je bent.” “Ik word begeleid door een groep fantastische muzikanten, de meeste gepokt en gemazeld in tal van muzikale avonturen. Samen trachten we deze songs een nieuwe, eigen vorm te geven. Dit gebeurt op organische wijze: als met negen wortels verankert het lied zich langzaam maar zeker en kan het groeien en bloeien. Er is meestal geen afgelijnd plan, het talent van elk van deze spelers leidt als vanzelf naar de uiteindelijke versie.” “Ik heb er voor gekozen om, op een aantal uitzonderingen na, wat onbekendere songs van Dylan te kiezen. Zijn universum is zo uitgebreid en de parels liggen er voor het oprapen, het zou zonde zijn ons te beperken tot wat het publiek al kent. We brachten onze interpretaties van Dylan songs de eerste keer op Theater Aan Zee in 2006 en in de jaren daarna sporadisch hier en daar. In maart 2023 spelen we 10 shows in België.”

Review (Music Meter) : Stef Kamil Carlens en Bob Dylan is geen verrassende combinatie. Hij heeft Bob al eerder gecoverd in zijn Zita Swoon periode en de tour met Bob Dylan nummers was blijkbaar een succes, waardoor het nu is vastgelegd. Al eerder vond er een opname plaats onder de naam 'Bob, Till We Drop' wat te vinden is op YouTube. Op dit album horen we de studio-live registratie, een beetje het idee van Zita Swoon's Band in a Box, wat ook een live studio opname zonder publiek was. Maar op dit album horen we ook een opname terug van zijn optredens uit 2022 in Antwerpen, Breda en Utrecht. Ik wilde of naar Breda of Utrecht, maar dat lukte me toen niet. Stef is onderhand mijn meest geziene live-artiest en ik had er graag heen gewild. Extra spijtig om nu opnames van die concerten terug te horen wetende dat je erbij had kunnen zijn. Maar niet getreurd: er is nu dit geweldige album en hij gaat er in maart weer mee touren, vooralsnog alleen in België en hij vertelde me dat Nederland nog niet in de planning staat, maar wie weet verandert dat nog mocht dit album een succes worden. Een mens mag hopen nietwaar. Als enorm groot fan ben ik natuurlijk bevooroordeeld en al helemaal als het om Stef live gaat. Dus of ik objectief ben valt te betwijfelen. Maar waarom zou je moeten twijfelen over mijn aanbeveling voor dit album?! Het gebodene is echt ijzersterk. Het spelplezier druipt ervan af zoals we van Stef kunnen verwachten en we krijgen geen doodsaai cover-album, maar bijna eigen klinkende nummers, zeker met de aanpak die Stef altijd wel toepast. Zeker bij de onbekendere nummers ervaar ik helemaal niet dat ik naar covers aan het luisteren ben. Ik vind Bob Dylan prima, heb wat albums in huis, maar bewonder de man niet, laat staan dat ik groot liefhebber ben. Dus dat heeft dit album vooraf niet mee, maar als ik dit dan hoor ga ik er echt enorm in op. Dit is gewoon een nieuw album van mijn grote idool Stef en dan ook nog eens met die heerlijke live-vibe. Baal ik dat ik uitgerekend deze tour niet aanwezig kon zijn? Jazeker, nu helemaal, maar ik ben erg blij met de registratie en het gebodene. Dit gaat recht mijn muzikale hart in. Dat ik Stef nog niet heilig verklaard heb...... maar dat gaat gelukkig niet gebeuren na mijn ontmoeting met hem vorig jaar en een eerdere ontmoeting na afloop van een concert wat jaartjes terug. Als iemand sympathiek en bescheiden is en zelf met vuur over zijn idolen en de ontmoeting daarmee praat is het Stef wel, en dan besef je: muziek verbindt op allerlei manieren. Stef doet het op dit album via Bob Dylan. Petje af!