ROSE COUSINS : BRAVADO

  1. The Benefits Of Being Alone
  2. The Expert
  3. The Agreement
  4. The Fraud
  5. The Time Being
  6. The Din
  7. The Return
  8. The Swimmer
  9. The Lullaby
  10. The Benediction
  11. The Reprise

Label : Outside Music

Release Date : February 21, 2020

Length : 36:27

Review (MPodia) : De Canadese Rose Cousins is een zeer gerespecteerde singer/songwriter met een Juno-Award achter haar naam en een Grammy-nominatie voor haar album Natural Conclusion uit 2017. In februari 2018 ging ze de studio in met de intentie om met enkele sessiemuzikanten uit Toronto met wie zal altijd al had willen werken een single op te nemen. Het werd uiteindelijk een heel album (haar vijfde) dat de titel Bravado heeft meegekregen. Bravado is een mooi, intiem en persoonlijk album geworden met een diepere boodschap; eentje waarin we ons waarschijnlijk allemaal in meer of meerdere mate herkennen. Zelf zegt Rosie hierover: "those who struggle with loneliness and those wishing they had more time alone". En natuurlijk hoe we als mens écht zijn en hoe we onszelf naar de buitenwereld presenteren. De opener 'Benefits Of Being Alone' snijdt dit thema meteen aan ("it's breakneck Monday morning and I can take it slow / Pour cream into my coffee fresh from off the stove / I replay my favourite saddest song to remember how it goes / Or I pick up where I left off with last night's episode / If you're interested I could tell you more / Of the benefits of being alone"). Het is één van de nummers die wat meer vaart hebben en door de piano roept het wat associaties op met muziek van Billy Joël. Overigens wordt dit nummer als een "reprise" als voorlaatste track nog een keer akoestisch gespeeld en het is lastig welke versie mooier is; de met "bravoure" gespeelde uptempo versie of de stripped-down variant. De vrije vertaling va Bravado is bravoure en dat past natuurlijk perfect bij de eerder genoemde thema's. De titel is verwerkt in de tekst van het soepele 'The Expert', waarin Rose de hoofdpersoon ook als zodanig omschrijft. 'The Return' (Love Comes Back) kent de nodige tempowisselingen en wordt knap opgebouwd tot één van de betere songs van dit album. Natuurlijk pakt Rose terug naar mooie, intieme singer/songwriter liedjes binnen het Roots-genre zoals 'The Agreement' en 'The Fraud', waar ze mooi op piano wordt begeleid en breekbaarder als nooit eerder klinkt. Omgeven door een aantal top sessiemuzikanten zoals Joshua Van Tassel (drums), Robbie Grunwald (keys), Brian Kobayakawa (basgitaar) en Dean Drouillard (gitaar) neemt de Amerikaanse ons mee in haar verhalen. Zo nu en dan weet ze ons te verrassen zoals met het amper 40 seconden durende 'The Din' en met de afsluiter 'The Truth'. Beide tracks lijken een soort van demo's. Tussendoor zijn we dan nog getrakteerd op het prachtige 'The Swimmer (To Be An Old Man)' en de adembenemende pianoballad 'The Lullaby (My Oldest Love)', een nummer dat ze samen met Tim Baker schreef. Bravado is een smaakvol, persoonlijk album geworden. Rose Cousins bewijst nog maar eens op haast poëtische wijze dat ze talent heeft voor het schrijven van songteksten. Tussen al dat geweld binnen de Roots-muziek is Bravado een mooi album met bespiegelingen en vraagstukken waarin een ieder zich in dit digitale tijdperk zal herkennen. Veel luisterplezier.

Review (Under The Radar) : On her 2017 album Natural Conclusion, Rose Cousins really pulled out all of the stops. Desperate to leave behind the lazy comparisons to Joni Mitchell (these basically boiled down to "well, they're both girls from Canada who sing, right?"), she cultivated a brooding, plush, refined record that served as an overlooked masterpiece in a year of gargantuan statements. Three years later and she's back with Bravado, a record that serves solace to introverts and attempts to explain our world to those more extroverted souls around us. On this collection of songs, the real gems of which can be found in the album's latter half, Cousins has produced tracks that double as motifs and observations that not only discuss their subjects in relatively non-flashy terms but slow down the world of the listener-a difficult thing to accomplish in our modern permanently-on-fast-forward society. Cousins has said that this record is inspired by the disconnection she has felt in becoming a part of modern life, an existence that encourages us all to "do more" or suffer the consequences of losing stride with our peers and, for the majority of Bravado, she is successful in this, even if she never really returns to the heights of her last record. (www.rosecousins.com)

Review (To Folk's Sake) : Technology has created an age of isolation, where we are tethered to other humans by our connections to screens of cell phones and computers, Rose Cousins uses Bravado to take a look at love and romance in this complicated landscape. Instead of becoming more connected to each other, modern technology may be doing just the opposite. Looking at this brave, new world Cousins questions the basic assumptions, "It feels like we're not connecting in person as much as we used to and that we may be the loneliest we've ever been. . I've been thinking about how we must be getting close to a breaking point." Pert and perky, 'The Benefits Of Being Alone', opens on piano, bass and drums while outlining a litany of events done solo. Modern life has untethered us from any need for other people. Time passes without any sense of human connection. Horns add to the power of this piece as Cousins questions the effects of this reality, "If I don't end up with anyone could be six days to find my body gone, but think of all the space I get to roam." Building up from that small voice, growing stronger with every word, Bravado, deals with the complex world where her bravado does all the things Cousins isn't up to doing. Conquering her fears and building her strength as keys mimicking horns swell, it feels as if we are all living in a world where we fake it 'til we make it. The synthesized string-driven sounds of 'The Fraud'. questioning her reality, "Deep in the night you will find me happiest when I'm alone, and it may be that's all that I need, it could be that's all that I know." Part of Cousins' power as an artist lies in her ability to look at both sides of such a tricky time emotionally. The second half of this album suggests there is a pathway to another reality based on the notion of a shared reality. 'The Return (Love Comes Back)' acknowledges everything that has gone before, "I wish my heart was a hammer. I'd put you back together, but it's a heart just like yours." With it's refrain, "And love comes back," we can see another way through. In that moment we are delivered, able to regain a power that breeds connection. Closing the album with 'The Reprise (The Benefits Of Being Alone)', the powerful woman of the opening has been replaced by one a bit more contrite, yet the final snippet suggests something else, "it's just emotion" Rose Cousins sings almost reprising the massive moving ending of 'The Return (Love Comes Back)'. With Bravado Rose Cousins has shown herself a fine observer of a world spinning out of whack and suggesting that there may still be a way back to a world of connection.