RENAISSANCE : THE LEGACY TOUR 2022

 

Disc One (39:24)

  1. Carpet Of The Sun
  2. Black Flame
  3. The Sisters
  4. Ananda
  5. The Captive Heart
  6. Symphony Of Light

Disc Two (37:28)

  1. Blessing In Disguise
  2. Celestine
  3. Reaching Out
  4. The Angels Cry
  5. Day Of The Dreamer
  6. Running Hard

Label : Symphonic Rock Recordings

Venue : Keswick Theatre, Glenside, Pennsylvania, USA

Recording Date : October 21, 2022

Release Date : August 15, 2023

Review (ProgWereld) : Renaisssance is een van die bands waarbij vrijwel elke concertreeks wordt gevolgd door een liveopname op cd en/of dvd/Blu-Ray. Op zich niet vreemd; denk aan Steve Hackett, Yes en Marillion, om er maar een paar te noemen. Het verschil zit hem in het feit dat deze groep zonder platencontract zit en dus een beroep moet doen op externe bronnen voor de financiering. De legendarische Britse symfonische rockband kiest voor het middel crowdfunding en is er ook dit keer weer in geslaagd voldoende pecunia bij elkaar te brengen voor de totstandkoming van een nieuw livealbum. De tournee stond in het teken van de viering van Annie Haslam’s 75e levensjaar. “The Legacy Tour 2022” bevat een keur aan klassieke nummers plus een selectie uit het solowerk van Haslam op twee cd’s. Het album werd opgenomen in The Keswick Theatre, Glenside, Philadelphia in de Verenigde Staten, op 21 oktober 2022, met behulp van het Renaissance Chamber Orchestra. Ook op een ander vlak is de vergelijking met de eerder genoemde artiesten/bands van toepassing: er is nog maar één persoon van de klassieke samenstelling uit de jaren 70 aanwezig, in de persoon van zangeres Annie Haslam. Ik zeg met opzet ‘klassieke’ omdat zij niet aanwezig was bij de oprichting in 1969. Net als Yes-icoon Steve Howe, met wie zij later regelmatig zou samenwerken. Destijds, in 1969, was Jane Relf, de zus van ex-Yardbirds oprichter Keith, nog zangeres, maar dat terzijde. Een nieuw livealbum dus, opgenomen met behulp van een negenkoppig kamerorkest waar men al eerder mee heeft gewerkt, op voorganger “50th Anniversary: Ashes Are Burning – An Anthology Live in Concert”. De setlist bestaat grotendeels uit de bekende nummers, door de band met veel succes nu al ruim vijf decennia op de planken vertolkt. Maar ditmaal is er een verschil met voorgaande jaren: er is ook een (kleine) greep gedaan uit het solo-oeuvre van de grand dame van de progressieve rock. En laten dat nou net de mindere nummers zijn op het nieuwe album. Ananda, Celestine en The Angels Cry zijn zeker geen onaardige songs, het is op zich al bijzonder dat zij überhaupt gespeeld worden na vele jaren onder het stof te hebben doorgebracht. Maar ze gaan gebukt onder een zekere mate van lichtgewicht en mainstream karakter wat detoneert bij de rest van het materiaal. Het vrijwel a capella gezongen Blessing in Disguise, afkomstig van het gelijknamige soloalbum uit 1994, is de uitzondering die de regel bevestigt. Het nummer Reaching Out is een behoorlijk vreemde eend in de bijt: het komt van een soort van conceptalbum uit 1977 over ruimtereizen van een fictieve band, de Intergalactic Touring Band. Met medewerking van allerlei grootheden uit die tijd waaronder Genesis-oprichter Anthony Phillips, die op dit nummer op het album meespeelt. Bij mijn weten nog nooit eerder live uitgevoerd, heel bijzonder. Verder is het vooral business as usual. De band, onder leiding van toetsenist Rave Tesar, speelt solide als vanouds, het kamerorkest, bestaande uit negen klassiek geschoolde muzikanten, doet zijn werk en Annie is gewoon Annie. Nog steeds gezegend met een prachtige stem, werkt ze zich geroutineerd door het grotendeels bekende materiaal heen. In het begin is haar stem nog wat onvast maar naarmate het optreden vordert verdwijnt dat gelukkig, resulterend in prachtige hoge uithalen, herinneringen oproepend aan mooie, lang vervlogen tijden. Vooral op het epische Symphony of Light en het afsluitende Running Hard komt die fenomenale stem het beste tot zijn recht. Overigens ontbreekt de toegift van die avond in Philadelphia, I Think of You, om onbekende redenen op het nieuwe album. Geen ruimte meer op de cd, een te zwakke uitvoering of technische onvolkomenheden? Maar de vraag dringt zich onwillekeurig op: heeft dit nieuwe album nu een toegevoegde waarde tussen al die eerdere liveopnames die er bestaan van Renaissance? En dan moet ik helaas, met enige pijn in het hart, ontkennend antwoorden. Met name het al gememoreerde voorlaatste album “50th Anniversary: Ashes Are Burning – An Anthology Live in Concert” steekt dan “The Legacy Tour 2022” de loef af, vooral door de matige setlist. Hopelijk blijft de band nog enige jaren optreden en krijgen ze een herkansing. Miss Haslam is inmiddels 76 jaar oud, en hoewel nog steeds energiek, ze heeft helaas niet het eeuwige leven. Hoe hoopvol de naam van de band ook is.