|
|
NEIL YOUNG AND BLUENOTE CAFÉ : BLUENOTE CAFÉ |
|
Disc One
Disc Two
Label : Reprise Records Release Date : November 13th, 2015 Recording Date : November 1987 - August 1988 Venues : various USA Review (AllMusic) : Neil Young is famous as a man who is going to do what he wants, and he's willing to pounce on a moment's inspiration and run with it if it pleases him. In 1987, Young decided he wanted to set aside rock & roll for a while and play the blues, and that's just what he did. He recruited his longtime musical partners Crazy Horse (Frank Sampedro on keys, Billy Talbot on bass, and Ralph Molina on drums), added a six-piece horn section (led by Steve Lawrence on tenor sax), and called the new band the Bluenotes, hitting the road with the new act in late 1987. In 1988, Young cut an album with the Bluenotes, This Note's for You, and toured some more with the group before deciding he wanted to move back to topical songwriting with 1989's Freedom, leaving the Bluenotes behind for good. Bluenote Café is an installment in Young's Neil Young Archives series that documents his 1987-1988 concerts with the Bluenotes; unlike most of the NYA releases, this doesn't present a single show, but stitches together highlights from 11 different gigs from November 1987 to August 1988. One of the unusual aspects of Young's Bluenotes period is that the format of the band didn't adapt itself well to his back catalog, so with the exception of a 19-minute workout on "Tonight's the Night," pretty much everything here is unique to this particular ensemble, and while it might have been interesting to hear Young rework some of his more primal material with a bluesy spin, that doesn't happen. But there are a number of otherwise unrecorded tunes here that merit preservation, particularly the lean, funky "Doghouse" and the tough but playful "Ain't It the Truth," and the performances here are consistently solid. Crazy Horse don't sound as exciting when reduced to a rhythm section, but they give this music a solid foundation and a deep groove, and if the horn section has only so many moves, they're emphatic and drive these songs home with impressive force. And the Bluenotes were a fine showcase for Young's guitar work; he doesn't spin off many epic solos here as he does with most of his electric bands, but the urgent, brittle tone of Young's guitar is a great match for his brief bursts of six-string fury, recalling a wired and feral version of Albert Collins. As a two-disc set, Bluenote Café feels a bit overstuffed and drawn out, but these recordings confirm the Bluenotes hold up better than many of Young's creative left turns in the '80s, and this is a thorough and entertaining look at an often overlooked phase in Young's creative journey. Review (Blues Magazine) : Net als Bob Dylan en The Rolling Stones is ook Neil Young al langere tijd bezig om zijn rijke muziekarchieven te “plunderen”. Aan de nu al beroemde Archives Performance Series is deze maand een nieuwe loot toegevoegd, het dubbelalbum ‘Bluenote Café’, met live opnamen van concerten die Neil Young in 1987 en 1988 gaf. Concerten die vooral in het teken stonden van zijn nieuwe studioalbum ‘This Note’s For You’ dat in 1988 verscheen. Op ‘Bluenote Café’ staan in totaal 23 nummers, eigenlijk 21, want op nummers met de titels Welcome Rap (34 seconden) en Encore Rap (ruim een minuut) zijn slechts een welkomstwoord en applaus te horen. De nummers zijn opgenomen in Mountain View Theater in Mountain View (California), The Fillmore in San Francisco, The Palace in Hollywood, The World in New York, Angoura Ballroom in Cleveland (Ohio), CNE in Toronto (Canada), Lake Compounce in Bristol (Connecticut), Jones Beach in Wantagh (New York), Pier 84 in New York en Polar Creek Music Theatre in Hoffman Estates (Illinois). Op het album staat ook een aantal nummers die nooit eerder zijn uitgebracht, zoals b.v. Soul Of A Woman, Bad News Comes To Town, Doghouse en Crime Of The Heart. Neil Young wordt op ‘Bluenote Café’ bijgestaan door zijn maatjes Frank Sampedro en Ralph Molina van Crazy Horse, multi-instrumentalist Ben Keith en een grote big band, die op bijna alle nummers zeer nadrukkelijk zijn stempel drukt. De opener Welcome To The Big Room, is een midtempo blues waarin alle musici zich meteen van hun beste kant laten zien. De blazers komen helemaal op stoom in Don’t Take Your Love Away From Me, een orkestrale slowblues van bijna tien minuten. This Note’s For You wordt soms massaal door het publiek meegebruld. De ritmesectie is uitstekend op dreef in Ten Men Workin’, Soul Of A Woman en Ain’t It The Truth. Bad News Comes To Town is wat mij betreft het hoogtepunt van disc 1. Een mooie slowblues, met sax solo’s, blazers, orgel en lyrische gitaarsolo’s van Neil Young himself. Acht minuten genieten. Disc 2 begint met het funky I’m Goin’, uitstekend drumwerk van Ralph Molina en Neil met zijn karakteristieke mondharmonicageluid. Ordinary People is wederom een hoogtepunt. Alles zit in deze bijna dertien minuten durende epische soulblues. Neil Young en zijn bigband in optima forma! Crime In The City is weer een voorbeeld van krachtige gitaarsolo’s van de meester. Fool For You en Sunny Inside zijn pure soul. Oh oh die blazers. Het slotakkoord is Tonight’s The Night. De klassieker uit 1975 krijgt een gloedvolle uitvoering van maar liefst ruim negentien minuten! Subtiele momenten worden afgewisseld met een dampende band. Een meer dan uitstekend slot. Conclusie: Het is een lange zit, maar vervelen ho maar. ‘Bluenote Café’ is een lust voor het oor. Mooie soulvolle bluesrock van Neil Young met in topvorm verkerende begeleiders. Hopelijk zijn de archieven van Neil nog niet uitgeput. |
||