NEAL CASAL : SWEETEN THE DISTANCE

  1. Sweeten The Distance
  2. Bird With No Name
  3. Need Shelter
  4. Let It All Begin
  5. White Fence Round House
  6. So Many Enemies
  7. Feathers For Bakesfield
  8. Time And Trouble
  9. How Quiet It Got
  10. The Gyrls Of Wynter
  11. Angel And You're Mine

Label : Fargo Records

Release Date : April 10, 2012

Length : 44:07

Review (AllMusic) : "Sweet" is the operative word on singer/songwriter Neal Casal's tenth studio set. It is not only used in the title and title track, but describes his lovely tenor voice, which drives this and his previous material. Don't mistake sweet for sugary, though, as these songs reverberate with a vibrant, determined, soulful feel that floats and occasionally stings. Even Casal's ex-employer Ryan Adams can't come up with tunes this impressive. The music crafts great hooks, sharp words, and ringing, often Byrds-like riffs such as those in the shimmering "The Gyrls of Wynter," with Casal's honeyed yet sturdy voice yielding songs that are tuneful, timeless, and easily cross-pollinate folk, pop, country, and rock without a hint of pretension. Some credit goes to producer/mixer/engineer Thom Monahan who juggles and layers the instruments, providing a very Buffalo Springfield-styled combination that shifts tone and mood, but stays rooted in the Americana that Casal has always reveled in. Songs such as "White Fence Round House" belie their somewhat clunky titles to reveal a sumptuous, laid-back but never bland beauty that increases and heightens on repeated plays. The thumping drums of "How Quiet It Got" bring a subtle swamp stomp to a laid-back boiler of a tune that builds in intensity until the guitars crash in on the rocking chorus. There's a bit of early Eagles in songs like "So Many Enemies" (without the vocal harmonies) and any of these selections would sound great blasting out of a '70s pop/rock radio station. Headphones greatly enhance the experience as the listener can pick out details of the production which, in the case of the beautiful ballad "Feathers of Bakersfield," includes steel guitar and strings. It's unusual when an artist who has recorded for 20 years finally releases what is arguably their finest work, but that's the case here. If anyone deserves to break out of cult status it's Casal, and despite the murky, unrepresentative cover art, this disc can, and should, be the release to finally accomplish that.

Review (Written In Music) : De Amerikaanse singer-songwriter Neal Casal timmert al sinds 1995 aan de weg als soloartiest, echter zullen velen hem kennen als gitarist in de begeleidingsband The Cardinals van Ryan Adams. Net na het verschijnen van Ryan Adams nieuwste cd Ashes & Fire, brengt Neal Casal zijn twaalfde soloalbum uit: Sweeten The Distance. Sweeten The Distance is een melancholische, sfeervolle en ingetogen plaat. Anders dan zijn voorganger Roots And Wings (2009) heeft de nieuwe cd wat minder uitstapjes naar rock, ook is het geheel wat minder vrolijk, voor zover Neal Casal al vrolijke nummers schrijft. Hij komt nooit over als een blijde man, niet alleen hoor je dat terug in zijn teksten, maar ook in zijn zang, dat weinig kleur bevat en altijd enigszins tragisch overkomt. Enkele uitspattingen op nummers als So Many Enemies daargelaten. Ondanks dat heeft Casal een heel prettige stem om naar te luisteren, hij straalt rust uit en zingt met gevoel. Het nieuwe album is misschien iets minder afwisselend dan Roots And Wings, maar daarom niet minder goed. Wat betreft het arrangement en de productie klinkt het allemaal voller dan Casals eerdere platen. In muzikaal opzicht is er echter niets veranderd. Hij maakt nog steeds een mix van fijne country- en folkrock die doet denken aan bands en singer-songwriters van begin jaren 70. Sweeten The Distance is een aangenaam geheel geworden waarbij melancholische ballads afgewisseld worden met wat stevigere songs met een rockbite. Nummers als So Many Enemies en Time And Trouble zijn daar goede voorbeelden van. Dit zijn tevens enkele titels die goed blijven hangen naast het mooie melancholische Bird With No Name (dat overigens terugvoert naar de klanken op Roots And Wings) en het wat meer rocky Let It All Begin. Klapper van het album is echter How Quiet It Got. Het heeft een totaal andere sound dan de rest van de liedjes op Sweeten The Distance en bevat een prachtige mix van folk, rock en zelfs een beetje pop. Het nummer heeft fijne gitaarlijnen en een simpele drumpartij die nadrukkelijk aanwezig is maar toch subtiel klinkt. Het heeft een 'oude sound' en doet soms zelfs denken aan de in eind jaren 60 tot halverwege de jaren 70 populaire band The Band. Een prachtig nummer met een mooie melodie en tekst. Iets waar Casal sowieso erg goed in is: het schrijven van prachtige teksten en melodieën die raken en die, naarmate je langer luistert, steeds mooier worden. Sweeten The Distance is een album dat beroert en waarvan je zijn schoonheid pas echt goed ontdekt wanneer je hem vaker opzet.