MATT ANDERSEN : THE HAMMER & THE ROSE |
||
Label : Sonic Records Release Date : April 25, 2025 Length : 37:59 Review (Written In Music) : Na een periode bij het vanuit New Brunswick opererende Flat Top profileert de Canadese muzikant zich op recentere werkstukken als singer-songwriter en het gevarieerde rootsrock repertoire evolueert nog sterker naar gospelgetinte soulblues. Niet verwonderlijk, de kolos beschikt over een ongemeen krachtige strot die bovendien de nodige souplesse vertoont voor een genuanceerde benadering. Na het in Nashville tot stand gekomen Halfway Home By Morning volgde het akoestische House To House in de huisstudio in Nova Scotia opgenomen. The Hammer & The Rose plaatst de expressieve zang van Andersen meer dan ooit op de voorgrond in meer ingetogen passages. Dat gebeurt onder impuls van producer/percussionist Joshua van Tassel die de spontane akoestische opnamesessies aanstuurde. De titelsong van de twaalfde langspeler zet meteen de juiste toon de ballade The Hammer & The Rose is een verstilde ballade die Andersen samen met Steve Dawson componeerde. Geen elektrisch gitaargeweld maar een weldadige combinatie van zoemend orgel en warme pedalsteel sturen Hold On to Me richting gospelsoul nauw aanleunt bij de verrichtingen van de betreurde Solomon Burke. Bij momenten toch enkele ritmische oprispingen, Wayaheadaya en bovenal het grotendeels instrumentale The Cobbler (Good For My Sole) drijven op een broeierige benadering met veel ruimte voor percussie en hitsig toetsenwerk terwijl You’re Here to Stay aan die onweerstaanbare ritmiek van Al Green’s Take Me to the River herinnert. “Stay home with me”, zingt Andersen in de gelijknamige song, Tonight Belongs to You ademt eveneens tederheid en romantiek uit. Tussen al die songs van Andersen passeren twee covers. Countin’ Quarters leende Andersen bij de eveneens in Canada residerende Hupman Brothers. Eén van de mooiste momenten beleven we met Magnolia, het lichtjes fantastische, ongeëvenaarde prevelepos van JJ Cale krijgt hier een fijne reprise met dat warme soultimbre, aansluitend vormt de verstilde folkblues van Always Be Your Son het perfecte sluitstuk van dit intimistische werkstuk. Review (Real Roots Café) : Matt Andersen is een singer-songwriter. The Hammer & The Rose is zijn elfde album. De titel van de langspeler somt de muziek van de Canadees mooi op. ‘The Hammer’ is symbool voor geweld dat soms in de teksten verstopt zit, ‘the Rose’ staat voor de elegante rust die Andersen in de muziek stopt. Na het zien van een show ter promotie van The Big Bottle in 2023, vroeg percussionist en producer Joshua Van Tassel waarom Andersen niet meer gebruik maakte van de stille kracht in zijn stem. Andersen ging aan de slag met wat als advies en goede raad gehoord kon worden. Bij het schrijven van de eerste songs voor The Hammer & The Rose ging Andersen alle agressie en bruutheid uit de weg. Het was vooral een kwestie van op tijd stoppen met het toevoegen van nieuwe elementen aan de liedjes. Second Time Around is in 2007 het debuut van Andersen. Hij maakt stevige folkrock en blijft dat doen tot The Hammer & The Rose. Hij treedt waar maar mogelijk op. Greg Alman, Beth Hart en Marcus King zijn wat namen waar Andersen het podium mee deelde. Elf albums in achttien jaren betekent elk jaar en in een aantal gevallen na twee jaar een nieuwe release. Het laat zien dat Ansersen een productief artiest is. Openingsnummer ‘The Hammer & The Rose’ laat onmiddellijk de elegantie swing horen van Andersen. When your head is the hammer and your heart is the rose. Het zijn symbolische woorden, misschien wat soft maar voor iedereen duidelijk. En een ervaren podiumdier als Andersen dit horen zingen is, vooral door de gracieuze swing in de muziak een genot. In ‘Hold On To Me’ smeert toetsenist Aaron Comeau subtiel wat gaatjes dicht. In ‘Wayaheadaya’ krijgt drummer en percussionist Joshua Van Tassel de ruimte om zijn trommels te laten horen. Ook in deze song is de muziek losjes en delicaat. Zo is er elk van tien tracks iets opvallends te horen. ‘Magnolia’, een liedje van JJ Cale, is een bijna logische cover op The Hammer & The Rose. Andersen en zijn begeleiders weten de sfeer van Cale naar het album te halen. ‘Magnolia’ wordt op deze manier een song die past in het oeuvre van Andersen. The Hammer & The Rose is een zacht swingend album, een genot om ’s avonds bij schemerlicht te beleuisteren. Net zo gemakkelijk mag de playknop de volgende ochtend worden ingedrukt. The Hammer & The Rose past ook bij een eerste goede bak koffie. Review (The Rocking Magpie) : Blues steeped and warmed in other Roots fringed outlets, the New Brunswick-born musician leads the listener through a cavalcade of emotions here. On this record, Andersen foregoes his usual wild and woolly, head-on style brand of Roots Blues for a withdrawn, sensitive, toned down, often acoustic presentation. It’s the flip side of Andersen. On The Hammer & The Rose he draws favourable comparisons to Blues veteran, Eric Bibb, as it’s sensitive, unhurried and warm as Andersen shares an abundance of riches due to him cutting back on the background instrument side. Producer and percussionist Joshua Van Tassel came up with the idea of making an album focussing on the quieter moments in his set, with this in mind Andersen set about writing songs to suit. Recorded in Wolfville, Nova Scotia he has Christine Bougle (lap steel), Aaron Comeau (keyboards), Afie Jurvanen (acoustic guitar), and Andersen (guitar, vocals) and Van Tassel behind drums and boards helping create something special and it really is a truly inspired venture. Standouts include, Stay Home With You; threaded in acoustic guitar that’s tantalisingly beautiful as he holds the attention of the listener in the palm of his hand. It’s something of a conversational piece, with some neat tinkling on piano and likewise, sparring lead electric guitar are both noteworthy, as Matt’s poetic vocals draw the listener in like an open fire on a cold winter’s evening. Countin’ Quarters opens to the sound of lap steel guitar. It’s an ever so gentle, shuffling rhythm that likewise embraces his smokey tones. He speaks of how he doesn’t care about money. ‘Until, I am countin’ on my quarters, just to find my rent to pay, it all comes down to rhyme with reason, but I missed every single sign’. Gently coerced in sensitive guitar and slide, Andersen’s image strewn tapestry offers us much tenderness. ‘Just sometimes I can’t figure out, whether I am the ploughman or the plough, four or five years ago I understood, but I don’t understand much of it now’. So effective are the arrangements, that Andersen’s reflective vocal stance makes you feel like he is sat beside you. Opener The Hammer And The Rose is a beautiful piece, backed by beautiful lap steel, lead electric guitar and some choice homespun philosophy he sings, ‘The harder I try, the harder it gets, I go on looking, but still haven’t found it yet’, … ‘That’s how is goes, when your head is the hammer and the heart is the rose’. For the more he learns the less he seems to know. Wayaheadaya comes out of the blocks, smoking. This Soulful Blues track tells us; of a sad situation; of people with narrow points of view. Andersen tries to avoid them at all cost … keeping on the move on a tune primed in keyboards and rhythmic hand clapping, that burns up the tracks. The Cobbler (Good For My Soul) lifts the tempo, in a Soul cum Blues fashion. There’s a spring in his step as the electric guitar, chugging organ, harmony vocals and percussion escort him on a journey where he speaks of how ”the woman in the song may be good for his soul. It’s really short, at just over two minutes but that just help make it, most powerful. Tonight Belongs To You is awash in artistic arrangements, as pedal steel guitar and some cleverly gentle guitar colourings aid his thoughtful prose, on this homage for his wife ‘We have been together all these years, while I’m out there on the road, singing songs in faraway cities you wait for me at home’, … ‘Tonight belongs to you, you are the only light shining through, not the stars in the sky’. When it comes out of leftfield, You’re Here To Stay has a real sting to it, with its beefed up sound, a pounding rhythm, lead electric guitar, harmony vocals, and extended solos… it’s Andersen saying it how it is in 2025. Magnolia is a more gentle piece, he speaks of New Orleans and Southern delights, via a dreamy, soft as velvet melody, it eases along as the smell of sweet magnolias unwittingly wafts by a gentle breeze. .. music to relax too.. Always Be Your Son is a painstaking ballad that speaks of his relationship with his father, a good one it appears, from which he learnt much. His admiration and the bond shared between them is/was most strong and during the track he reflects on the passing of time. While Matt Andersen has never really been an all out Rock and Roller, he really must do this again … stripping back the music to it’s raw sinews and make another record where his lyrics and voice get to enjoy greater prominence. |