GREY DELISLE : SHE'S AN ANGEL |
||
Label : Hummin' Bird Records Release Date : November 2023 Length : 41:47 Review (Written In Music) : Zoals de titel laat vermoeden was Borrowed, het voorgaande werkstuk van Grey DeLisle in samenwerking met producer Marvin Etzioni tot stand gekomen, uitsluitend met gevarieerd coverwerk gevuld. De uit San Diego afkomstige country chanteuse met Mexicaans/ Ierse roots bepotelde in evenals Sara Carter van de legendarische muzikale familie de autoharp trad in de voetsporen van haar oma Eva Flores Ruth, die nog in de band van Tito Puente figureerde. Sinds de jaren negentig is haar stem in ontelbare cartoon te beluisteren. Haar zangtimbre herinnert sterk aan Tammy Whynette en Loretta Lynn, evenals die invloedrijke countryladies vertoeft Grey wel eens aan de schrijftafel en dat resulteert meestal in songs dat sterk verwantschap vertoont met van die in de jaren zestig en zeventig immens populaire country die ondertussen op een handvol langspelers terug te vinden is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat I Really Got The feeling, de enige cover die hier passeert destijds uit de welgevormde mond van Dolly Parton opwelde. Zoals haar zelfbewuste, illustere voorbeelden haalt Delisle wel eens wat steviger uit zoals in I’ll Go Back to Denver(and You Can Go Back To Hell), Quit Pickin’ On Me. Statements die door producers Deke Dickerson en Eddie Clendening, aangevuld met ervaren pedalsteel lui en pianisten van een uiterst geschikte soundtrack voorzien worden. Naast zwierige honky tonkers zoals het rockende op sprankelende piano geënte Big Sister en Everybody’s Baby, Skake that Thing, een bluegrass uitstapje op fiddletonen van Tammy Rogers, blijkt DeLisle op haar best in het smartelijke hartbrekende werk als de onvermijdelijke snik in de zang sluipt. Wasted, de in tragiek gehulde titeltrack She’s An Angel en Who Bought the Boots Beside Your Bed zijn treffende illustraties. Het duet met Ray Benson is evenmin te versmaden voor wie van het meer traditionele countrywerk houdt. Review (Alan Cackett) : As I played this new, all-original album from Grey DeLisle, it seemed as if the clocks had been turned back some sixty-odd years to the mid-1960s, when I eagerly opened a package of LPs that I’d bought from Jimmie Skinner’s Music Center in Cincinnati. I’d had to wait patiently for eight weeks for hard-to-get music to be shipped to jolly old England. That was the way it was for us passionate UK country music fans in those far-off days. The beauty of the great classic country records of bygone days was not to be confused with perfection. If you corrected the mistakes on your favorite records of the past, they wouldn’t have the charm that they have. Country music is about capturing a feeling and not overthinking it. Grey DeLisle and her band of musicians understand that a search for the organic exists at the heart of the country music’s lyrical idiom; a vocabulary of narratives meant to conjure imagery. It takes a special skill set to master the sound of classic country music—one that not many musicians have. There are certain nuances to the playing, performing, and singing that are hard to develop if you don’t steep yourself in the traditional sounds and styles of country’s rich legacy. Grey’s own music is firmly rooted in her beloved old school country, with influences from Kitty Wells, Loretta Lynn, Jean Shepard, Patsy Cline and Tammy Wynette. This 14-song set is a powerful, personal act of ‘musical time travel,’ running the gamut from uncomfortably intimate dispatches of an anguished heart to toe-tapping western swing tunes and even a tongue-in-cheek duet, all of which finds her reliable voice of common sense in peak form. The arrangement of I Like The Way You Think I Think, with its likeable string of pick-up lines, beams with vintage acoustic and electric guitar, pedal steel and fiddle, spotlighting the instrumental performances by the crack studio band comprising co-producers Deke Dickerson and Eddie Clendening along with DJ Bonebrake, Dave Biller, Carl Sonny Leland, T. Jarrod Conta, Mike Molnar, Jonny Bowler, Tammy Rogers and others. The talked/sung cadence of The Dog, a magical duet between Grey and Asleep At The Wheel’s Ray Benson—both of whom know their way around classic country tunes—recalls those humorous duet exchanges of Porter & Dolly and Conway & Loretta. Grey’s soft, scratchy vocal tone is the ideal companion to Ray’s deep bass tones in this solemn break-up tune in which their dog could be the one flaw in their separation, culminating in a comedic give-and-take exchange at the close A masterclass in wry wit and thoughtful, inspired songwriting; I Missed Me is the ultimate example, with the dire warning to her cheating husband: ‘Damn I missed you, but my aim is improving,’ all to a toe-tapping country rhythm. Piercing heartbreakers like Stick And Poke, with Tammy Rogers mournful fiddle and the steel-driven Wasted, aim to ease the pain they catalogue by moving on to hopefully something better, tracing a nonlinear path for others to follow. In contrast, the funky Big Sister, sounds like a long-lost 1960s r&b floor-filler, to demonstrate the sheer versatility of Grey DeLisle and her skilled musicians. This is one of her most wonderful and varied sounding records—and considering the impeccable standard of what’s come before, that’s a real accomplishment. Review (De Krenten Uit De Pop) : Grey DeLisle dook twintig jaar geleden op en verdween ook vrijwel direct weer, maar na Borrowed uit 2022 is ook het eind 2023 verschenen She’s An Angel een weergaloos album dat klinkt als een vergeten countryklassieker Laat She’s An Angel, het nieuwe album van de Amerikaanse singer-songwriter Grey DeLisle, uit de speakers komen en je waant je een aantal decennia terug in de tijd. Grey DeLisle maakt op haar eerste album met eigen songs in achttien jaar tijd de countrymuziek die in de jaren 60 en 70 werd gemaakt. Het zijn countrysongs die overlopen van melancholie, die wordt gevoed door indringende verhalen, die Grey DeLisle met veel gevoel en doorleving vertelt. De geweldige muzikanten die haar omringen op She’s An Angel weten precies hoe een authentiek countryalbum moet klinken, waarna de rock ’n roll injectie en het fantastische gitaarwerk de kers op de taart zijn. De zondagavond reserveer ik op de krenten uit de pop voor al dan niet vergeten klassiekers uit de geschiedenis van de popmuziek en voor albums uit het verleden die me persoonlijk zeer dierbaar zijn. Hierbij ga ik af en toe heel ver terug in de tijd, maar deze keer kom ik uit bij een album dat nog geen drie maanden oud is. Het is overigens wel een album dat klinkt of het vele decennia geleden is gemaakt, want albums als deze worden tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt. Ik heb het over She’s An Angel van Grey DeLisle. Het is een album dat ik afgelopen november gewoon had moeten oppikken, want ik heb Grey DeLisle hoog zitten sinds ze in 2003 opdook met het geweldige Homewrecker, dat ik op het spoor kwam via de muziekwinkel CD Baby, die destijds een fantastisch aanbod had voor liefhebbers van wat minder gangbare of bekende Amerikaanse rootsmuziek. Homewrecker werd in 2004 gevolgd door het geweldige Graceful Ghost, waarmee Grey DeLisle doorbrak naar een groter publiek. Op haar albums klonk Grey DeLisle als een vergeten countryzangeres uit de jaren 60 of vroege jaren 70, maar ze werd pas geboren in 1973. De jonge Grey DeLisle kreeg de countrymuziek oorspronkelijk met de paplepel ingegoten, tot haar moeder zich bekeerde tot een streng geloof en alle seculiere muziek het huis uit moest. Grey DeLisle zocht al in de jaren 80 op jonge leeftijd haar geluk in Los Angeles, maar het duurde tot het begin van dit millennium tot ze de erkenning kreeg die ze zo verdiende. Lang kon ze er niet van genieten. Na het uitstekende Iron Flowers uit 2005 verdween Grey DeLisle helaas net zo snel als ze gekomen was. Ze verdiende lange tijd de kost als stemactrice en is in flink wat Disney films te horen, maar in 2022 keerde het alter ego van Erin Grey Van Oosbree gelukkig terug als zangeres. Het fraaie Borrowed liet uitsluitend songs van anderen horen, maar het was een geweldig album, dat deed uitzien naar meer. Dat meer verscheen bijna drie maanden geleden en laat horen dat Borrowed geen eenmalige oprisping was. Grey DeLisle is overigens van plan om dit jaar meerdere albums uit te brengen, maar voorlopig moeten we het doen met She’s An Angel, dat echt een uitstekend album is. Grey DeLisle maakt nog altijd muziek die net zo goed uit de jaren 50, 60 of 70 had kunnen stammen, maar ook in 2024 komt She’s An Angel hard binnen. De Amerikaanse muzikante beschikt over een stem die gemaakt is voor de countrymuziek en ze vertolkt haar songs zoals de groten dat deden in het verre verleden. Net als de grote countryzangeressen uit het verleden vertelt Grey DeLisle indringende verhalen over gevonden en verloren liefdes en foute mannen, die ze met veel gevoel en humor een trap na geeft in songs die dit keer door haar zelf werden geschreven. De zang van Grey DeLisle zal misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar bij mij was She’s An Angel direct goed voor kippenvel. In vocaal opzicht klinkt het allemaal fantastisch en ook de songs op het nieuwe album van Grey DeLisle zijn geweldig, maar ook de muzikanten op het album verdienen alle lof. De namen van de muzikanten doen bij mij niet direct een belletje rinkelen, maar het moeten haast wel oude rotten zijn, die er ook bij waren toen dit soort country met hier en daar een flinke portie rock ’n roll voor het eerst werd gemaakt. Het levert een geweldig album op dat in 2023 veel meer aandacht had moeten krijgen. Het goede nieuws is dat de Europese release van het album pas deze maand is, waardoor ik toch op tijd ben met deze recensie. Review (Liverpool Sound And Vision) : Talent and class never wavers, it might not have been Heaven sent, but it is a gift to which we must acknowledge comes from deep within the human soul, and talent is the result of pushing yourself to make it look easy to others, despite it always being the biggest struggle we face; but by being constant we can all achieve a level of success that we can be likened to those of the cherub persuasion who sprinkle their magic for the benefit of all who care to listen. She’s An Angel, a voice of the messenger from deep within our hearts, and for the prolific voice actor Grey DeLisle, the emissary of the proclaimed female unashamed opinion and it is a marvellous strength of character that brings her first full length album in two decades to the audience’s attention, and one that proves with great lyrics throughout, that in every angel there is a crafty devil waiting to get out. Thirteen original tracks, and a terrific cover of Billy Vera’s track I Really Got The Feeling, which was written originally for the queen of country, Dolly Parton, this is the whole sum of music which generates such joy and amazing energetic smiles in She’s An Angel with such joy and interest. From the comically alluring, the tremendous collaboration of The Dog with Ray Benson through to the acerbic brilliance of songs such as I’ll Go Back To Denver (And You Can Go To Hell), I Missed You, and Who Bought The Boots Beside Your Bed, and the turn of the screw which comes with the acknowledgement of sadness in the album title track She’s An Angel, Grey DeLisle pushes the sense of emotion with a devastating genius at the helm. Along with other tracks contributing to the all over effect of the humongous cool, such as Stick And Poke (What Am I Gonna Do), the excellent Wasted, the groove of I Like The Way You Think, and the finale of Shake That Thing; what comes across is a resonating, virile, and superbly highly passionate recording that cannot be denied. An utterly fantastic album by Grey DeLisle, one that will deliver in terms of the absolute, sheer class, unregulated talent; this is the reason why angels and devils exist in the same space, because we can all recognise the capacity for flair in both. Review (Maximum Volume Music) : Grey DeLisle is a Grammy award-winning singer songwriter who has returned to recording after a twenty-year hiatus, with her new album `She’s An Angel` which features fourteen songs, all written or co-written by DeLisle, with the exception of a cover of Billy Vera’s ‘I Really Got The Feeling,’ originally written for Dolly Parton. The album opens with `I’ll Go Back to Denver(and You Can Go to Hell)` a tale of how to really end a relationship after a partner has cheated and drained your finances. This isn`t a `Jolene` scenario , far from it. A number that keeps you involved as it evolves. I think `Stick and Poke` may well be a metaphor for something other than the tattoo the narrator seems to be regretting. A brief number where the regret is almost tangible in the vocal delivery. `Wasted` is a fairly introspective number about moving on from a relationship where too much time has been invested when it`s going nowhere. There`s a real sense of cleansing and optimism in what`s to come with some delightful pedal steel tones adding a sense of purging. We enjoy another tale of vengeance with `I Missed You` a real foot tapper with intricate guitar chords and a rhythmic drumbeat. Title track `She’s An Angel` is a fairly heartbreaking listen as it reveals a child`s life from birth to death from the mother`s intimate memories. We enjoy a co-write with Robert Williams (aka Big Sandy of Big Sandy & His Fly-Rite Boys Rite Boys) on `I Like the Way You Think I Think` which for me had a kind of `Blue Moon Of Kentucky` vibe. `Cowboy Joe` is another narrative expressing a love that continues beyond the grave, a further gentle foot tapper. Another love gone wrong situation comes with the questioning `Who Bought the Boots Beside Your Bed?`. `The Dog` is a comic duet sung with Ray Benson of Asleep at the Wheel which had a sort of Kenny Rogers `Lucille` texture but about a dog !! We have a more country blues feel to `Shake that Thing` which has some really enticing fiddle tones. I have to say I really loved `Everybody’s Baby` which for me was a country classic, a number I’d select on a jukebox and know it would certainly fill the floor. For some reason `Big Sister` brought to mind the rockabilly version of `Baby Let`s Play House` from Elvis`s Sun Sessions. There`s a delightful vulnerability to `I Really Got the Feeling` a number that portrays that warmth and emotion when you`ve found your soul mate and nothing else matters. The album closes out with `Quit Pickin’ on Me` which is the sort of song that was covered by country tinged showbands that played at Summer festivals on my annual holidays in Ireland when I was young. Delightful and delightfully nostalgic for me. There was so much to enjoy with `She’s An Angel` and Grey DeLisle has such a captivating vocal range and delivers songs with enough variety to retain your interest throughout. The musicianship is second to none with Deke Dickerson and Eddie Clendening producing and playing along with DJ Bonebrake (Lone Justice, X,) on vibes, Bernie Dresel (Brian Setzer) on drums & T. Jarrod Bonta (Charley Crockett/ Jimmie Vaughan) on piano. All that`s left to say is welcome back Grey DeLisle, we`ve missed you. Review (MusicMeter) : Tussen 2000 en 2005 bracht Grey Delisle vier studioalbums en een livealbum uit. Die bezorgden haar ook in Nederland de nodige populariteit. In 2003 was ze samen met onder andere Vic Chesnutt, Dayna Kurtz, David Olney, Jennie Stearns, Mia Doi Todd en The Walkabouts te zien op TakeRoot, toen nog gehouden in De Smelt, Assen. Vooral haar album Homewrecker heb ik grijsgedraaid. In januari 2017 schreef ik er met terugwerkende kracht een recensie over en stuurde de link naar Grey. Waarop ik een leuke reactie van haar kreeg en had hierdoor vervolgens nog af en toe contact met haar. Groot was de verrassing een paar jaar terug, dat ze meedeelde dat ze weer songs aan het schrijven was. Erin Grey Van Oosbree, met Nederlands/Iers/Mexicaanse roots, verdiende vooral haar boterham als stemactrice. Haar stem is sinds 1996 bijvoorbeeld te horen in The Simpsons en Scooby Doo. Intussen leende ze haar stem al aan meer dan 2000 rollen. Toch kroop gelukkig het bloed waar het niet gaan kan en verschenen er vorig jaar binnen een week al twee fraaie albums van haar. Eerst het toepasselijk getitelde coveralbum Borrowed, de titel slaat zowel op de gecoverde liedjes als op haar drie kinderen. En het eerste instantie vooral voor kinderen bedoelde album Princess Mike met haar groep The Roughhouses. Een album met een half uurtje onvervalste rock ‘n’ roll. She’s an Angel is echter vooral onvervalste country. Voor dertien van de veertien nieuwe liedjes schreef Grey zelf de muziek, voor de teksten kreeg ze soms de hulp van anderen. Daarnaast een schitterende cover van Billy Vera’s I Really Got the Feeling, oorspronkelijk geschreven voor Dolly Parton. Af en toe is in de liedjes de invloed van de jongere Johnny Cash te horen. Uiteraard ontbreekt de kenmerkende humor van Grey niet. Haar nieuwe album gaat er weer in als gesneden koek, fijn dat ze weer helemaal terug is! |