|
GREAT LAKE SWIMMERS : NEW WILD EVERYWHERE |
|
Label : Nettwerk Productions Release Year : 2012 Length : 76:16 Review (AllMusic) : Canada's Great Lake Swimmers may not engender the endless praise ascribed to critical darlings like Fleet Foxes or Bon Iver, but what the Toronto quintet lacks in dazzle, it more than makes up for with authenticity. New Wild Everywhere, the group's fifth full-length outing, offers up another solid, if predictable batch of warm, contemplative, country-folk pop that seamlessly blends the rootsy, sunset melancholy of Gram Parsons, the smoky, Adirondack sheen of Joe Pernice's Scud Mountain Boys and the earthy grace of the Cowboy Junkies. Understated, yet undeniably lush (the band chose to record in a proper studio, rather than employ their usual field recording method), stand-out cuts like the languid "Cornflower Blue" and "On the Water," and the rolling, Automatic for the People-era R.E.M.-infused title track feel homey and safe, like flames licking the walls of a fireplace. New Wild Everywhere may not bring anything new to the table, but what It does bring, as is the case with the best comfort food, has been honed to perfection. Review (DaMusic) : Met 'Lost Channels' kregen Great Lake Swimmers eindelijk ook buiten Canada de erkenning die ze verdienden. De plaat koos duidelijk de meer popgeoriënteerde weg, terwijl de folkbasis aanwezig bleef. Met 'New Wild Everywhere' wordt die trend voortgezet. En toch zitten er nieuwigheden in verstopt. Wie steeds op zoek is naar nieuwe geluiden, is bij Great Lake Swimmers aan het verkeerde adres. Tony Dekker is altijd op zoek naar de perfecte song, maar blijft binnen het genre dat hem ligt. En dat mag. Zeker als je over het talent beschikt om die songs toch steeds de nodige schakeringen mee te geven. Met andere woorden: 'New Wild Everywhere' is hetzelfde, maar dan anders. De belangrijkste toevoeging/verandering heeft te maken met de arrangementen. Op deze plaat hoor je al eens een viool, wordt al eens een piano bovengehaald. Dat werd al aangekondigd met single Easy Come Easy Go, waarin een fiddle wordt bovengehaald en ook de piano krijgt een - zij het eerder beperkte - plaats. Uiteraard zijn het nog steeds gitaar, bas en drums die domineren, maar toch. Nu wil het toeval dat wij dit nummer niet meteen het beste van dit album vinden. Daarvoor is het te glad, te veel een, ja, . single. Het bekt lekker weg, je kan er lekker op meewiegen, maar het gaat allemaal te vlot. Geef ons dan maar het met haperende drums getooide en bijzonder boeiende The Knife, waarop Dekker zijn zangstem bijna tot praten herleidt. In het refrein krijgt hij de hulp van Miranda Mulholland, die intussen ook deel uitmaakt van de band, waardoor dat refrein in combinatie met de uitgekiende cimbalen meer diepgang krijgt. Dit zijn de songs waarvoor wij op het puntje van onze stoel gaan zitten. Zijn smeekbede "Cut me free / Send me home" klinkt bovendien bijzonder gemeend. Opnieuw is er sprake van een mooi uitgebalanceerd evenwicht tussen trage en meer uptempo songs. Het titelnummer sluit misschien nog het meest aan bij de uptempo nummers van voorganger 'Lost Channels'. De ritmiek sleurt je onhoudbaar mee en geeft meteen je humeur een boost. Dit zijn de Swimmers zoals wij ze hebben leren waarderen. Het deuntje nestelt zich met veel enthousiasme op je auditieve sensoren om zich daar schrap te zetten. Liefhebbers van de slow songs kunnen zich volop laven aan Cornflower Blue dat ook ons definitief over de streep trok. Dat je tegenwoordig trouwens nog maar zelden een korenbloem tegenkomt, heeft daar voor ons persoonlijk ook in meegespeeld. En is dat niet wat je met een song wil bereiken: je persoonlijk aangesproken weten. Great Lake Swimmers slagen daar met deze plaat meermaals in. Opvallend is ook de in het Frans gezongen afsluiter Les Champs De Progéniture, dat eigenlijk een remake is van het ook op deze plaat prijkende Fields Of Progeny. En het heeft enige tijd gevraagd voor we dat doorhadden. De Franse versie lijkt dan ook meer tegen de demo aan te leunen, ook al is de basis hetzelfde, met de steeds hoger klimmende banjo als hoogtepunt. Great Lake Swimmers hebben het hem weer gelapt. Ook hun nieuwe plaat is toegankelijk en open, biedt troost waar het moet en zorgt, indien nodig, zelfs voor een goed humeur. Met 'Lost Channels' hadden ze al een goede plaat gemaakt, maar dat hebben ze met dit album waarschijnlijk overtroffen. En dat moet het doel van elke artiest zijn. Review (Cobra) : Great Lake Swimmers is de 'nom d'artiste' van Tony Dekker, een introverte singer-songwriter uit Toronto die al tien jaar een Canadese variant op Americana ambieert. Wat begon als een soloproject is sinds 'Lost Channels' uit 2009 tot een vijfkoppige groep uitgegroeid, maar ook op 'New Wild Everywhere', de vijfde cd van de Swimmers (als we 'The Legion Sessions' niet meerekenen), ligt de nadruk voornamelijk op akoestische instrumenten zoals gitaar, banjo, contrabas en pedalsteel. Niettemin zorgt het welsprekende elektrische snarenwerk van oudgediende Erik Arneson ook nu weer voor sierlijke momenten. Het opvallendst zijn dit keer echter de alomtegenwoordige vioolbijdragen van Miranda Mulholland, die ook nog eens een uitstekende zangeres blijkt te zijn. Haar vocale harmonieën doen een beetje denken aan die van Nicolette Larson op Neil Youngs 'Comes A Time', een plaat die qua sfeer, net als 'American Stars N Bars' trouwens, model zou kunnen hebben gestaan voor Dekkers nieuwste werkstuk. De songs klinken warm en organisch en houden het midden tussen indiefolk en bucolische country. De cd's van Great Lake Swimmers hebben altijd al een zekere ruimtelijkheid uitgestraald. In het verleden namen de muzikanten hun nummers op in een verlaten graansilo, een leegstaande kerk of een oud kasteel, waarbij natuurlijke akoestiek van die plekken vaak als een bijkomend instrument fungeerde. Dit keer werden enkele tracks zelfs ingeblikt in een afgedankt metrostation, maar maakten Tony Dekker en zijn gezellen voor het eerst ook gebruik van een echte studio. Gelukkig heeft dat het tijdloze karakter van de Swimmerssound niet aangetast. De teneur van de liedjes over liefde, sterfelijkheid en de helende kracht van de natuur blijft melancholisch, maar in de meer uptempo-songs zoals 'Changes With The Wind', de single 'Easy Come Easy Go', de titeltrack en 'Ballad Of a Fisherman's Wife', dat een zwierige pianoriff koppelt aan een zydeco-accordeon, zit een popsensibiliteit verscholen die op geen enkel moment geforceerd aandoet. Tony Dekkers miniatuurtjes zijn doorgaans pakkend in hun eenvoud. Op 'New Wild Everywhere' geldt dat bovenal voor 'Cornflower Blue', het sobere 'The Knife' en, misschien wel het beste moment, 'Quit Your Mind', waar de strijkers over net zo veel zeggingskracht beschikken als op de jongste worp van Lambchop. De plaat eindigt verrassend met 'Les champs de progéniture', een Franstalige versie van het traag voorstrompelende 'Fields of Progeny' dat eveneens op de tracklisting voorkomt. Sceptici zullen misschien beweren dat 'New Wild Everywhere' te weinig van zijn voorgangers verschilt om tot de laatste noot boeiend te blijven. Na een twintigtal beluisteringen weten we wel beter: het unieke zit hem in details die je aanvankelijk ontglippen, maar na herhaalde draaibeurten een eigen leven gaan leiden. Een vakkundig uitgebalanceerde plaat kortom, die je zin doet krijgen om Great Lake Swimmers dra nog eens op een podium aan het werk te zien. Review (DemoFarm) : De Canadese band Great Lake Swimmers wist met hun vierde plaat Lost Channels eindelijk de erkenning te krijgen die ze verdienen. Maar met hun nieuwe langspeler New Wild Everywhere zullen ze alvast weer heel wat fans erbij krijgen. De band die begon als het soloproject van Tony Dekker groeide uit tot een vijfkoppige band die met die vierde plaat meer de weg opgingen van pop waar de folk toch nog steeds een deel van uitmaakte. En dat is bij deze nieuwe plaat nog steeds het geval maar toch is er iets dat daar onder ligt en weer een nieuw aspect van de band laat horen. De muziek heeft een stap weggezet van die folk en komt meer in de buurt van de laatste worp van Leonard Cohen, Old Ideas waarin de koortjes een mooie plek kregen. Think That You Might Be Wrong opent de plaat met een heel sfeerrijk nummer waarin de strijkers de belangrijkste plek innemen en het nummer zijn kracht meegeven. Maar daarnaast is er in het nummer ook die enorm pakkende melodie. Maar bij Great Lake Swimmers is het ook de eenvoud die mee de muziek kracht geeft en door de simpele arrangementen in combinatie met prachtige strijkers weten ze op New Wild Everywhere nummers te maken die zich diep in je hersenpan en in je hart nestelen. Het titelnummer gaat wat verder op de weg die Think That You Might Be Wrong al geplaveid heeft. Het nummer danst weer meer in de richting van de pop en neemt als onderlaagje nog steeds de folk vast. Maar daarnaast is er ook nog steeds het intense dat boven komt drijven en de band zijn speciale kracht meegeeft. De meeste nummers van New Wild Everywhere werden in een gewone studio opgenomen en daarvoor namen ze vooral hun nummers op in verlaten en desolate plekken die meestal wel hun sfeer tot leven zagen komen in de manier waarop de nummers bloeide op de albums. Een nummer als The Great Exhale kreeg nog steeds diezelfde behandeling als daarvoor en dat uit zich ook in de manier waarop de vertolking tot leven komt. Het nummer werd in de metro opgenomen. En die metro is toch wel een plek waar intense gevoelens van blijdschap zich soms bevinden en zich mengen met die van eenzaamheid. Het nummer heeft een perfecte wisselwerking met die prachtige strijkers. Maar ook een nummer als The Knife toont een unieke manier van werken omdat ze hierin weer gebruik maken van Dekker zijn stem die bijna word omgevormd tot een pratende zanger. En dat samen met een refrein en het desolate duet dat hij heeft met Miranda Mulholland maken van het nummer een van de mooiste die de band in zijn geschiedenis heeft opgenomen. Maar ook in een nummer als Changes With The Wind kabbelt het verder maar dan met wat meer power door de elektrische gitaar en het opgewekter sfeertje dat er heerst. Cornflower Blue heeft dan weer dat hele trage maar toch enorm meeslepend sfeertje dat de band doet hullen in een mystiek sfeertje. Maar toch zijn het weer de angst, eenzaamheid en verdriet die komen bovendrijven in de muziek van Great Lake Swimmers. En wie de Belgische equivalent van de band aan het werk wil horen moet toch eens naar You Raskal You luisteren die vorig jaar ook al een even fantastische plaat uitbrachten. Maar prachtiger word deze plaat nog met Easy Come Easy Go, en ook nummers als Parkdale Blues en On The Water. New Wild Everywhere is een plaat geworden waarin gevoelens van eenzaamheid, angst en verdriet een wondermooie plek hebben gekregen en prachtig vertolkt worden door de band rond Tony Dekker. |