|
ETHAN JOHNS WITH THE BLACK EYED DOGS : ANAMNESIS |
|
Label : Three Crows Records Length : 86:24 Release Date : August 10th, 2018 Review (WrittenInMusic) : Ethan Johns komt uit de schaduw van zijn geniale vader Glyn Johns, de klankingenieur en producer achter briljant werk van Britse rocktoppers als Kinks, Stones, Who, Led Zeppelin, Traffic en (Small) Faces Steve Miller en Eagles steken destijds de oceaan voor Johns, nog uiterst actief bij talloze historische concertregistraties en compilaties iconen uit pop en folk. Ethan zoekt naast productionele associaties in de VS met Ryan Adams, Ray LaMontagne, Rufus Wainright, Laura Marling. zijn eigen weg als singer-songwriter. The Reckoning wordt door zijn oude vriend Ryan Adams geproduceerd en de terugkeer naar Engeland werkt inspirerend. Het door drummer Jeremy Stacey in goede banen geleide Silver Lining wordt opgevolgd door Anamnesis. Johns wordt begeleidt door The Black Eyed Dogs waarin naast Stacey bassist Nick Pini, violiste Georgina Leach en Stephanie Jean Kid figureren, vier muzikanten met een volwaardige inbreng in een organisch geheel dat nagenoeg live werd ingespeeld in de Barn, Johns' tuinstudio. Na een met synthesizers opgebouwde intro volgt Runaway Train, dat ogenschijnlijk naar vrolijke oorden spoort. Ruskin's Farthing refereert naar John Ruskin, een invloedrijke kunstcriticus uit het Victoriaanse tijdperk. De opbouw samenzang en sfeer komen ook in Leaving It All Behind opvallend dicht in de buurt van de jonge Band terwijl in het akoestische Jackie Lee de invloeden van Dylan onmiskenbaar doorklinken. Met door fiddle en verfijnde snarenpluksels aangestuurde verhalen belanden we na een naar de West Coast hunkerende Lost In Time bij het einde van het eerste schijfje dat met een folky Couldn't Let Go wordt afgesloten. O.K. Pilgrim komt op gang een in psychedelisch getinte intro en de trip pendelt verder met een lang uitgesponnen Twenty First Century Paranoid Blues en het ingetogen Spare a Tought For Katie Bell, dat evenals The Road To Everymore aan het subtiele troubadourswerk van Townes Van Zandt herinnert. Op anderen momenten domineert de Britse folktraditie. Het is ongetwijfeld met de levensloop van de singersongwriter verbonden, een alomtegenwoordige Trans Atlantische wisselwerking maakt het geïnspireerde songwerk van Anamnesis bijzonder. Hoe dat op het podium uitpakt kan je op de komende tour beleven. Review (Americana UK) : Ethan Johns is one of the fathers of Americana given his production of so many classic albums in the genre over the years, including Ryan Adams's 'Gold' and albums by Ray Lamontagne and The Jayhawks to name just a few. Of course, having a Dad who produced the first Eagles albums starts you off in one of the best possible directions in the business. He is, however, not that well known for his own releases which have in many instances fallen under the radar despite the fact that apart from knowing how to produce, he can write great songs, play many instruments and importantly he can sing. This new release is nothing other than epic comprising two CDs and if you want the album you will have to buy a physical copy as this will not be available digitally, a stance against this culture and the issues it causes artists getting their just rewards. The album was recorded effectively live over a two week period in Johns's own studio at the end of his garden with The Black Eyed Dogs a group of four musicians who have all had their part to play in the final production of the work - quite a call from one of the best producers of his age. Being a proper record a running order has clearly been suitably considered which in itself leads the listener on a journey. After a musical introduction the album kicks off with 'Runaway Train,' a rollicking piece of fun which is then followed by 'Ruskin's Farthing' a piece referring to a court case against the nineteenth century critic John Ruskin where a farthing and no costs were awarded in damages. As can be imagined, this is not a standard subject for a piece of Americana music but the fact is that Johns delivers the song so well. 'Leaving It All Behind' has a fantastically catchy chorus whilst 'Twenty First Century Paranoid Blues' speaks to us all. The record has an organic feel with songs certainly not being rushed and encouraged to find their natural end. Indeed, many tracks exceed eight minutes and the majestic closer comprising three songs rolled into one 'Caught Up In The Hard Times' / 'Only One'/ 'The Wedding' builds into a manic finale rounding off the work brilliantly. This is a terrific record oozing with the heart and soul of Americana. Review (Keys And Chords) : Ethan Johns is de zoon van Glyn Johns, producer van The Rolling Stones, Led Zeppelin, Who, Clapton. Daarna ook hij zelf een briljante producer en muzikant en werkte onder meer met Ray Lamontagne, Ryan Adams, McCartney, Tom Jones en Emmylou Harris. Daarnaast had hij ook een eigen carrière met zijn band The Black Eyed Dogs. Die heeft nu een hoogtepunt bereikt met de dubbel-cd 'Anamnesis'. Een waarlijk formidabel werkstuk waarin Johns zijn liefde voor Bob Dylan, The Band, Grateful Dead en Richard Thompson omzet in een unieke en eigen muzikale trip van om en bij het anderhalf uur. Prachtige liedjes en avontuurlijk spel, 'Anamnesis' is een tijdloos meesterwerk. Het album werd existent opgenomen gedurende een periode van twee weken in John's homestudio. Samen met Jeremy Stacey (drums), Stephanie Jean Kid (keys, vocals), Georgina Leach (viool) en Nick Pini (bas, vocals) blikte John (vocals, gitaren, modular synths) maar meteen vijftien originele meesterwerken in. Na een muzikale en spacy introductie opent het album met het zonnige 'Runaway Train' dat wordt ingevolgd door 'Ruskin' Farthing', het akoestische en folky 'Jackie Lee', het viool en meerstemmige 'Leaving It All Behind' én 'Lost In Time'. Iets meer schwung kreeg 'The Knot Of Aurelius Augustine' aangemeten. Op plaat twee komt de psychedelische intro in 'O.K. Pilgrim' ons beroeren, en leidde ons haast naadloos naar een uitgesponnen 'Twenty First Century Paranoid Blues', het ingetogen 'Spare A Thought For Katie Bell' en 'Reality Dance'. Folk blijft de hoofdmoot. Dus is zijn ook 'The Road To Evermore' en het afsluitende drieluik 'Caught Up In The Hard Times/Only One/The Wedding' meer dan aangename nummers. |