|
ELBOW : THE SELDOM SEEN KID |
|
Label : Polydor Length : 56:38 Released : 2008 Review (AllMusic) : In a world where even the generally mediocre likes of Snow Patrol can have honest to goodness mainstream pop success, it seems peculiar that Elbow have never broken through beyond a devoted cult following. (Admittedly, the fact that their new labels, Polygram's alt rock imprint Fiction Records in the U.K. and Geffen in the U.S., are their fourth and fifth, respectively, after stints on Island, EMI, and V2, may have a lot to do with their lack of mainstream attention.) Exploring the fruitful middle ground between early Radiohead's mopey art rock and Coldplay's radio-friendly dumbing down of the same, Elbow makes records built on a balance of things not often found together anymore: strange musical textures alongside immediately accessible pop song choruses, or unexpected left turns in song structure paired with frontman Guy Garvey's warm, piercing vocals. It's no surprise that Elbow are regularly compared to old-school prog rockers like Pink Floyd and Electric Light Orchestra: they're proof that records can be cool and commercial at the same time, an idea that's not particularly hip in this day and age. Yet a song like "Grounds for Divorce," which puts a sharp, wryly funny Garvey lyric against a clanging, Tom Waits-like arrangement and throws on one of the album's catchiest tunes for good measure, or "Some Riot," which filters a yearning, lovely melody for guitar and piano through so many layers of effects and processing that it can be hard to tell what the original instruments sounded like, isn't afraid to display its accessibility even on its most experimental numbers. At the album's best, including the spacious, atmospheric balladry of the opening "Starlings" (imagine if Sigur Rós could write a pop song as emotionally direct as Keane's "Everybody's Changing") and the potential radio breakthroughs of the soaring, semi-orchestral epic "One Day Like This" (complete with choral climax!) and the wistful "Weather to Fly," The Seldom Seen Kid is Elbow's most self-assured and enjoyable album so far. [The U.K. version added "We're Away" as a bonus track.] Review (Humo) : Elbow maakt het potentiële kopers niet makkelijk. Wie hun nieuwe cd wil voorproeven via de luisterpaal (in een platenzaak of bijvoorbeeld op de VPRO-site), moet over enig doorzettingsvermogen beschikken: bij de eerste beluistering is openingssong 'Starlings' met z'n avant-gardistische gitaarintro namelijk een bijzonder taaie brok. Maar wie afhaakt, mist één van de mooiste popplaten van het jaar. Op 'The Seldom Seen Kid' rekent zanger en tekstschrijver Guy Garvey af met demonen die hem al lang kwelden, maar acuut de kop opstaken na het schielijk overlijden van zijn goede vriend, musicien maudit Bryan Glancy: een overdaad aan roesmiddelen ('Some Riot') bijvoorbeeld, of een gebroken hart waarvan de stukken zich node laten lijmen ('The Bones of You'). Maar 't is niet alleen misère wat de klok slaat. In 'The Fix', een hilarisch duet met Richard Hawley, proberen twee hustlers een paardenrace te fiksen. In het mijmerende 'Mirrorball' gloort voorwaar een nieuwe liefde, en in het geile 'An Audience with the Pope' wordt die al meteen driftig geconsumeerd ('And the things that she's asked me to do would see a senior saint forgetting his name'). En wie heimwee heeft naar Talk Talk krijgt met 'Weather to Fly' méér dan balsem op de wonde. Opvallend, een paar songs steunen op blues. De organisatoren van BRBF in Peer hoeven nochtans niet naar de telefoon te rennen: het bluesy basismateriaal wordt grondig herkneed tot groovy grandeur ('Grounds for Divorce') of walsende weemoed ('The Loneliness of a Tower Crane Driver'). 'The Bones of You' en 'One Day Like This' leveren nogmaals het bewijs dat tegenwoordig niemand beter dan Elbow een koor in een popsong integreert. En als deze heren violen en cello's laten aanrukken ('Friend of Ours'), dan is het resultaat géén liedje waar strijkers op geplakt zijn, maar een volmaakte symbiose. Elbows vierde is van een zelden gehoorde schoonheid. Here's to you, kid. |