DEAN OWENS : THE RIDGE TRILOGY EPS |
||||
Label : Continental Song City Release Date : November 2024 Length : 51:51 Review (Heaven) : In 2022 speelde Dean Owens zich in de kijker bij de americanaliefhebbers met zijn album The Sinner’s Shrine, dat op de tweede plaats eindigde in de jaarlijst van onze lezers. Ongetwijfeld had dat mede te maken met de samenwerking met Joey Burns en John Convertino. Hun naamsbekendheid vormde een mooie katalysator; bovendien hadden ze een creatieve impuls geleverd en bijgedragen aan een onmiskenbare Calexico-sound. Van die sound nam Owens weer afstand met de opvolger Pictures (2023), maar alles wijst erop dat zijn in februari te verschijnen album Spirit Ridge opnieuw zal worden gekenmerkt door het succesgeluid. Die conclusie kan worden getrokken op grond van de drie ep’s die aan dat album voorafgingen en weer geregeld aan Calexico doen denken. Aanvankelijk kwamen ze alleen digitaal uit, maar de dertien songs zijn nu gebundeld verschenen in fysieke vorm, verdeeld over drie afzonderlijke schijfjes (ook al hadden ze makkelijk gepast op één cd). Voor de opnames van de ep’s - en het binnenkort te verschijnen nieuwe album - werkte de Schot op aanraden van zijn Amerikaanse vrienden samen met de Italiaanse producer Don Antonio, die met drie andere Italianen tekende voor de basisbegeleiding onder de naam The Stone Buffalo Band. Daarnaast leveren nog een stuk of tien muzikanten een bijdrage, onder wie John Convertino op drums en vibrafoon. The Ridge Trilogy heeft daardoor een rijke klank – inclusief blazers - ook al bestaat een deel van met materiaal uit demo’s. Alles is trouwens in Italië vastgelegd, in een vierhonderd jaar oude verbouwde boerderij in de buurt van Bologna. The Ridge Trilogy EPs verhoudt zich tot het komende album Spirit Ridge zoals het in 2023 verschenen El Tiradito (ook een bundeling van ep’s) zich verhoudt tot The Sinner’s Shrine. Beide bevatten restmateriaal maar laten zich beluisteren als een volwaardig album. Op The Ridge Trilogy Eps klinkt de prachtige, ietwat melancholieke zangstem van Owens weer even fraai als altijd. Hij is teruggekeerd naar de sound van The Sinner’s Shrine en alles wijst erop dat dit de voorbode is van een erg sterk nieuw ‘volwaardig’ album. Review (KLOF Magazine) : Tasters for next year’s new album, Spirit Ridge, Dean Owens has already digitally released two of The Ridge Trilogy EPs, with a third due in November. At that point, there will also be a limited-edition CD that gathers them together and will be available via his website and Bandcamp for pre-order. Recorded in Italy with The Stone Buffalo Band, among them co-producer Don Antonio, serving as The Ridge Trilogy session backing band variously on lap steel, keys, drums, dobro, guitars and double bass, and backing vocals from Kristin Adamson in Edinburgh, there are 13 songs over the three EPs, some from the album sessions, others as demos with four from the album itself. The Ridge Trilogy Volume 1, Ghost Walking, has two of these as radio edits, the first being the twangy slow-paced My Beloved Hills, a song about connection to the land inspired by the landscape around Antonio’s Crinele home and on which Calexico’s Tom Hagerman and Martin Wenk on strings and trumpet respectively. That’s followed by the equally rhythmically steady, organ-anchored Tame The Lion (one of his Italian ancestors was a lion tamer) about feeling the spirits of those who walk alongside you. It’s completed by the moody instrumental Sergio’s Kitchen, named in honour of the studio chef, with Owens on Leone-styled whistling, and, recorded in Scotland, a demo of the dark soul-themed Sinner Of Sinners. The Ridge Trilogy Vol 2, Ridgeline, opens with future album track Light This World, a brass-burnished, upbeat, driving number about finding yourself on a lonely dark road looking for light at the end, on which, alongside Wenk’s trumpet, Calexico’s John Convertino joins Piero Perelli on drums to give it some fulsome muscle. The demo here, again from Scotland, is The Buzzard and The Crow, a number inspired by the avian life around his border country home and sung about watching the world from their viewpoint. The two other cuts are both exclusive to the EP, the measured rhythm of the atmospherically widescreen On The Ridge, another inspired by the Crinale landscape, while a drums thump slow walker with guitar twang, echoey keys and vocals, Come With Me summons a dark, almost spectral feel. The yet-to-be-released final Ridge Trilogy EP, Sacri Cuori, has five tracks; first up, another slow and moody number with Convertino cameoing on drums and vibraphone, being the last of the album version advance releases, Spirit Of Us, a song written for Owen’s wife and daughter back before she was born and with a nod to It’s A Wonderful Life. The demo here is the strummed guitar and sparse piano notes of A Divine Tragedy, written around close friends going through a divorce and the heartbreak and loss that brings. The three others are again all EP exclusives, the brief burping El Minuto and, with more Spaghetti Western whistling, the wholly instrumental, lightly fingerpicked The Gloaming, and, finally, the near six-minute slow walking beat of the horns-swathed True Of You, a soaring celebration of things that lift the spirit. The Ridge Trilogy EPs are a tantalising, appetite-whetting snapshot of a work in progress and an atmospheric collection in its own right; Owens is mining gold. |