COWBOY JUNKIES : SUCH FEROCIOUS BEAUTY

  1. What I Lost
  2. Flood
  3. Hard To Build. Easy To Break.
  4. Circe And Penelope
  5. Hell Is Real
  6. Shadows 2
  7. Knives
  8. Mike Tyson (Here It Comes)
  9. Throw A Match
  10. Blue Skies

Label : Latent Recordings

Release Date : June 2, 2023

Length : 39:03

Review (AllMusic) : While bands organized around siblings have a tradition of volatility - think of the Kinks, the Blasters, Creedence Clearwater Revival, or Oasis - the Cowboy Junkies are an exception. Three of the four members - vocalist Margo Timmins, guitarist Michael Timmins, and drummer Peter Timmins - are siblings, and the fourth member, bassist Alan Anton, has known them since childhood (he and Michael were in the same class in kindergarten). The Junkies have had the same lineup since they first formed in 1985, boasting a stability few groups of their generation can match. However, even happy families have issues to deal with, and while 2020's Ghosts was written and recorded after the death of the Timmins' mother, 2023's Such Ferocious Beauty came not long after they lost their father, who was living with dementia in his final years. Grief was the subtext of Ghosts, and on Such Ferocious Beauty, it takes center stage; these ten songs are open in their contemplation of death and its aftermath, the gnawing sense of loss, the anger and confusion brought on after losing a loved one, and the not-always-comforting contemplation of the afterlife. The group's traditionally languid sound is punctuated with occasional peals of feedback and noise from Michael's guitar, as well as the more traditionally melancholy report of the violin, and there's an edge in the sweet, smoky tone of Margo's voice that matches the more difficult mood of the lyrics. "Every man has a plan, until he's punched in the mouth," Margo sings on "Mike Tyson (Here It Comes)," and sometimes quietly, sometimes with aural chaos, this album captures the feel of being hit with the left hook of cruel fate. ("What man regards as evil, God could care less about" from "Throw a Match" sums up their less-than-rosy take on religion in a time of crisis.) Fans who have developed a taste for the sweet sadness of the Cowboy Junkies' best work may find Such Ferocious Beauty a bit strong and confrontational for their taste, but that's very much the point of this music; this isn't rooted in solace, but in exorcising the demons that come from losing loved ones, and it's a difficult but eloquent act of public mourning.

Review (Written In Music) : De uit Canada afkomstige formatie Cowboy Junkies valt in een definitieve plooi als Michael Timmins en bassist Alan Anton, al actief in geflopte wave en doomerige noise projecten Hunger en Germinal, terugkeren naar het ouderlijke huis in Toronto. Naast drummende broer Peter engageren ze zusje Margo als zangeres. Michael verdiept zich in de countryblues van bluespioniers als Robert Johnson, Lightnin’ Hopkins en John Lee Hooker die naast een Springsteen cover en een enkele zelf gecomponeerde song het debuut Whites Off Earth opvullen. Op het in het plaatselijke kerkje van de Heilige Drievuldigheid opgenomen The Trinity Sessions vinden we nog adaptaties van traditionele country en blues aangevuld met door Margo en Michael aangeleverd werk. Het is bovenal de slepende wat lijzige interpretatie van Lou Reed’s Sweet Jane uit de Velvet Underground periode die de aandacht trekt. Op de opvolgers The Caution Horses en het countryneske Black Eyed Man wordt het eigen repertoire van Timmins verder uitgediept naast fan favorieten als Neil Young en Townes Van Zandt. Pale Sun, Crescent Moon sluit de eerste periode voortreffelijk af in ’93. Na enkele langspelers voor Geffen starten ze hun eigen platen label terug op en dat resulteert in nieuw werkstukken, tributes en compilaties en een verjaardag editie van The Trinity Sessions. Na de Nomad Series een vierdelig live-in-de-studio project zijn ze in 2018 na een wat langere pauze weer helemaal terug met All That Reckoning. Recent komen ze nog aanzetten met Songs Of The Recollections, een coverselectie van favoriete inspiratoren. Er is een anniversary editie gepland van The Trinity Sessies die dit jaar de vijfendertigste verjaardag vieren. Daarnaast is er een langspeler met nieuw werk, de vertrouwde sound die put uit de countrytraditie en gelardeerd met folk en rootselementen in een eigenzinnige broze lo-fi benadering resulteert, blijft intact op Such Fercious Beauty en klinkt donkerder dan ooit met verhalen over veroudering, ziekte en het onvermijdelijke verlies van geliefden en de radeloosheid die daarmee onlosmakelijk verbonden is. This Is What I Lost reflecteert de gesprekken die Michael met zijn door dementie getroffen vader, die in heldere momenten herinneringen ophaalt aan zijn voorliefde voor bigband jazz uit de jaren vijftig, maar die naar het einde helemaal vervagen, evenals Shadows 2 vanuit het perspectief van zijn zoons. Michael deelt die ervaringen met zus Margo, broer Peter en zijn trouwe kompaan Alan Anton. Het is even schrikken als je bij Flood door een instrumentale vloedgolf met vervormde gitaren en een stevige drumbeat overspoeld wordt, evenals Hard To Built Easy To Break, het op strakke ritmiek gebouwde Knives en Throw a Match. In “I’ve got a life full of regrets and dreams”, het met vioolklanken en fraai akoestisch snarenwerk ondersteunde Circe and Penelope weerklinkt de vertrouwde klaaglijke zang van Margo. Hell is Real, sombere blues die een onbestemde angst voor het nakende einde uitademt: “Jesus is coming, ready or not”. Blue Skies is een bijzonder fraaie akoestisch ingekleurde afsluiter. Treurigheid overheerst als vanouds, maar het blijft wel wonderlijk die mooie muziekjes. Na de onverwachte terugkeer met All That Reckoning andermaal een markant werkstuk dat het vierde decennium van Cowboy Junkies inluidt.

Review (Het Nieuwsblad) : Hun doorbraak met het in een kapel opgenomen The trinity session (1987) kleefde een stempel op Cowboy Junkies: tikje mistroostig (herbeluister hun prachtversie van Sweet Jane) en vooral bedreven in covers, al waren op die plaat veel eigen songs te horen. Dat eerste is nooit veranderd: het alt-country gezelschap rond zus Margo Timmins, haar broers Michael en Peter, plus goede vriend Alan Anton, zocht nooit naar de ideale linedance-tune. Maar dat andere is dus een misvatting, al was een in 2022 verschenen coverplaat het voorlopig laatste wat we van hen hoorden. Such ferocious beauty bestaat uit eigen liedjes van songwriter Michael Timmins, geďnspireerd door het overlijden van hun vader, die ook breder raken aan thema’s als verlies, de daarop volgende boosheid en hoop, zelfs dankbaarheid. Vergeet toch ook de wat enge ‘alt-country’ of ‘lo fi’-classificatie die deze Canadezen al hun hele carričre meedragen: door Such ferocious beauty waait ook een donkere blues-vibe die soms een murder ballad-kantje krijgt, wat de muziek een verwantschap geeft met Nick Cave of The Triffids (Hard to build, easy to break). Dat op de stem van de 62-jarige Margo geen krasje te bekennen valt, geeft Such ferocious beauty dat definitieve duwtje.

Review (Tinnitist) : “Such Ferocious Beauty is both vintage Cowboy Junkies and another new sonic dimension from the lo-fi Canadian band comprised of family. A tangle of sonic textures, Beauty is a rumination on aging, losing parents, facing mortality and creating space for one’s life in the midst of the ruin that comes from merely living. “Mike has never shied away from the darker, harder and sometimes uglier realities of our human condition,” Margo Timmins explains of the band’s singular focus, “nor has he shied from its beauty. Thankfully, with one comes the other.” Written in the early days of 2021 with Covid still raging, democracy burning, and the Timmins family dealing with their dad’s increasing dementia, Michael says, “It was a time of great existential dread when many of the pillars that many of us had been leaning on, for our entire lives, seemed to be crumbling. I was struck by how easy and quickly things can fall apart, if not properly respected.” For Such Ferocious Beauty, Michael stresses that he and Margo spent more time working through the songs, letting her interpretations really settle before taking them into the studio. And once in the studio, he worked with the rest of the band to create even more dynamic tracks than usual. “This is a different kind of recording; there’s a denseness to it. In many ways the music, the choice of certain structures, the tones used become as important in communicating the albums themes as do the lyrics.” “The songs are expressions of Mike’s soul,” says Margo, “but once written, once he gives them to me, to the band, and eventually the audience, there is no right or wrong interpretation.” Photo by Heather Pollock. Hard to Build. Easy to Break, the first radio single from the album, reflects on appreciating what we have. “These days there seems to be this pull towards destruction,” explains Michael. “I’m more interested in the effort it takes to create something or the experience of seeing something evolve. On the flip-side of that is how easy it is to utterly smash and destroy whatever is at hand. The line ‘Tend the flame that lit your way / stop worshiping the ash,’ kind of sums it all up for me.” An alternative country and folk rock band formed in Toronto in 1985 by Alan Anton (bassist), Michael (songwriter, guitarist), Peter Timmins (drummer) and Margo (vocalist). The band gained wide recognition with their second studio album The Trinity Session (1988), recorded in 1987 at Toronto’s Church of the Holy Trinity. Their sound — captured using an ambisonic microphone — and their mix of blues, country, folk, rock and jazz earned them both critical attention and a strong fan base. The band have sparkled over the course of 26 albums. “I’ve known Alan longer than I’ve known Pete,” says Michael. “We were friends before Pete was born.” Unlike most long-lasting groups, Cowboy Junkies have never had a breakup or taken a sanity-saving hiatus. There’s an appreciation of each other that keeps them working. “It’s that intimacy and understanding of what each one of us brings to the table,” says Michael. For nearly 40 years, Cowboy Junkies have remained true to their unique artistic vision and to the introspective, quiet intensity that is their signature, creating a critically acclaimed body of original work that has endeared them to an audience unwavering in its loyalty. Albums like The Caution Horses (1990), Black Eyed Man (1992), Pale Sun, Crescent Moon (1993), Lay It Down (1996) and more recently, Open (2001), One Soul Now (2004), Early 21st Century Blues (2005) and At the End of Paths Taken (2007) chronicle a creative journey reflecting the independent road the band have elected to travel.”