CHRISTOPHER PAUL STELLING : ITINERANT AREAS

  1. Destitute
  2. The Cost Doing Business
  3. Oh, River
  4. A Day Or A Lifetime
  5. Sleep Baby Sleep
  6. You Have To Believe
  7. Stranger Blues
  8. Badguys
  9. Red Door
  10. A Tempest

Label : Anti

Release Date : May 5, 2017

Length : 42:58

Review (AllMusic) : Christopher Paul Stelling's fourth long-player, Itinerant Arias, follows a period of relentless touring on behalf of his 2015 release, Labor Against Waste. It took the singer/songwriter/guitarist to 40-some U.S. states and over a dozen countries in the span of a year-and-a-half. The follow-up is informed by both the travel and some of the sociopolitical turmoil he witnessed during that time both at home and abroad. It's fitting inspiration for a folk-spirited guitar shredder, and Itinerant Arias does put the focus on message and song over showmanship. It's also his first album to feature a steady backing band (bass, drums, and violin), resulting in a slight broadening of the spotlight. While established fans may miss the more virtuosic acoustic picking of prior albums, there's no lack of fire and flair here, as songs like "The Cost of Doing Business" and "Stranger Blues" let loose on subjects like exhaustion, troublemakers, and the Devil. On the latter tune, Stelling wails, unrestrained, against unknown forces that may or may not really be out to get him. More measured but still intense, "Sleep Baby Sleep" takes on the plight of refugees encountered first-hand in his travels ("Trapped behind razor wire/Gathered 'round bare fires/'Cause their skin ain't the same shade as mine/And it still makes me weep"). Later, "Badguys" calls out those who have been plotting "To kill off decency/Pay off the referee/And turn us once and all against our fellow man," lamenting that "darkness has taken over again." He delivers the rant in a half-spoken patter over repeated gritty electric guitar riffs that build up to an instrumental jam replete with horns. Stripping down to acoustic guitar and strings, the album closes on the more reflective and philosophical "A Tempest." It determines that the future is wide open, "Each new journey informing the next/But there's always surprises and beautiful distractions along the way." With songs steeped in protest and folklore by a performer with such an urgent presence, Itinerant Arias is a captivating listen, one with a well-earned chip on its shoulder.

Review (Written In Music) : Sinds zijn uit 2015 daterende debuut voor Anti is Christopher Paul Stelling, de man uit Brooklyn, zowat constant onderweg en draagt met zijn rauwe stem en akoestische maar energiek flitsende fingerpicking in sterk door folk, country, blues, de hoekstenen Amerikaanse roots, beïnvloedde songwerk wereldwijd uit. Veel tijd om in de studio te vertoeven blijft er niet over. Nauwelijks acht dagen had Stelling nodig om Itinerant Arias in te blikken. Dat gebeurde in tegenstelling tot vroegere, eerder spartaans geïnstrumenteerde werkstukken, met een volwaardige backingband. Vorig jaar in november was er al een voorproefje met Badguys een door de recente presidentsverkiezingen geïnspireerde protestsong. "Bad guys always win", Stelling braakt de woorden van dit vlammende pamflet zowat uit ondersteund door strijkers en wordt in een hectische aanzwellende finale omring met luidruchtig schetterende koperblazers. De onderwerpen van de overige songs werden eveneens onderweg opgepikt en het zijn niet bepaald vrolijke thema's die aangesneden worden in striemende passages, een onvermijdelijke gevolg van Stellings belevenissen on the road en de verhalen die hij er opvangt. Prachtige gitaarpicking en vioolwerk in Destitute en Sleep Baby Sleep vormen relatief rustig intermezzo's maar die laatgenoemde song loopt onvermijdelijk uit in een apocalyptische ontknoping. De onheilspellende drumroffels in You Have To Believe It beloven evenmin veel goeds maar in de rauwe, vaak huiveringwekkende donkere profetische statements schuilt naast verholen schoonheid helaas ook de onontkoombare realiteit. Onveranderlijk worden die sombere verhalen in behoorlijk gestructureerde en uitgebalanceerde composities verwerkt. Paul Christopher Stelling is in het land voor enkele concerten, voor de eerste keer met band.