BRUCE SPRINGSTEEN : LETTER TO YOU

  1. One Minute You're Here
  2. Letter To You
  3. Burnin' Train
  4. Janey Needs A Shooter
  5. Last Man Standing
  6. The Power Of Prayer
  7. House Of A Thousand Guitars
  8. Rainmaker
  9. If I Was The Priest
  10. Ghosts
  11. Song For Orphans
  12. I'll See You In My Dreams

Label : Columbia

Release Date : October 23, 2020

Length : 58:17

Review (AllMusic) : Letter to You comes quickly on the heels of Western Stars, a long-gestating 2019 immersion into the lush, progressive country vistas of the early 1970s, but in a sense, it's a true sequel to Bruce Springsteen's 2016 memoir Born to Run and its 2017 stage companion Springsteen on Broadway. It's an album where Springsteen reckons with the weight of the past, how its ghosts are still readily apparent in the present, an album where the veteran singer/songwriter is keenly aware he has more road in his rearview mirror than he does on the highway ahead of him. Springsteen does find himself drawn to the good old days, reviving three unrecorded songs from the days separating the split of his first band the Castiles and his contract with CBS, adding them to a clutch of new songs where Bruce ponders what it means to be the "Last Man Standing," surrounded by the spirits of old friends who may no longer be alive but are still a palpable psychic presence. To help him navigate the distance separating then and now, Springsteen brings the E Street Band into the studio for the first time since 2009's Working on a Dream, but the difference with Letter to You is that the group cut the album live in the studio. It may seem like a subtle distinction, but having the E Street Band offer empathic, effortless support lends a dose of magic to the proceedings, offering unspoken connections between those wordy, windy early works, the cascading thunder of Darkness on the Edge of Town, and the naked sentiment of the aging songwriter. Letter to You often does sound like vintage E Street Band but there are notable differences in terms of attack: They're playing not out of a sense of hunger, but communion. This shared warmth carries Letter to You through the moments where the younger Bruce is perhaps a bit too precious and the older Springsteen is a bit too clear, turning a record that's a meditation on mortality into a celebration of what it means to be alive in the moment.

Review (Dansende Beren) : De Boss is terug! Alweer, zouden we eraan kunnen toevoegen. De Amerikaanse rocklegende Bruce Springsteen had midden jaren tien even een creatieve dip, maar lijkt sinds het teleurstellende High Hopes uit 2014 helemaal terug van weggeweest. Zo bracht Bruce in 2018 Springsteen on Broadway uit, een liveplaat met herwerkte akoestische versies van oude nummers. Het album diende als creatieve springplank voor het ingetogen Western Stars uit 2019, een conceptalbum dat vergezeld werd door een film. Het bevatte thema's die Springsteen al decennia brengt (de ondergang van de Amerikaanse working class), maar dan vanuit een nieuwe muzikale invalshoek bekeken. En nu is er dus Letter to You, de rockende twintigste plaat. Dat het album zo vlug af is, is geen toeval. Western Stars was ondanks het kritische succes een commerciële teleurstelling. De Boss besloot die plaat daarom ook niet te promoten met een tournee. Niet getreurd: de fans werd een rockende live-ervaring beloofd. Letter to You vervult die belofte, al lijkt corona een stokje voor het live-element te steken. Het album werd in amper vier dagen live ingespeeld en is de eerste plaat sinds High Hopes die Springsteen met de E Street Band opnam. Dat valt eraan te horen. Springsteens' stem blijft indrukwekkend, en klinkt nog iets rauwer dan gewoonlijk. Ook de band is in bloedvorm. Dat is wel nodig, want muzikaal zijn de nummers wel iets minder origineel dan die op Western Stars. Het album begint met het enige echt kalme nummer van de plaat, "One Minute You're Here". Een goed begin, maar er bekruipt ons een beetje een gevoel van déjà vu. Het kost de Boss amper twee minuten om over de 'edge of town' te beginnen. Ook het vervliegen van de tijd passeert nog eens de revue. De man komt er dankzij zijn vakmanschap mee weg, maar het voegt niet veel nieuws toe aan het oeuvre. Idem met vooruitgeschoven singles "Letter To You" en "Ghosts". Niets mis met vakmanschap natuurlijk, maar die herhaling vormt het grootste minpunt van de plaat. "Janey Needs A Shooter" bevat orgeltjes zoals we ze al duizend keer gehoord hebben, en een nummer als "House Of A Thousand Guitars" lijkt te willen opstijgen, maar raakt niet van de grond. "Rainmaker" is zelfs enerverend door het irritante refrein. Maar kijk, het is de passie van Springsteen en gezelschap die de muziek van zelfplagiaat en verveling redt. De Boss meent nog steeds elk woord dat hij zingt, en nummers als "Burnin' Train", "If I Was The Priest", "Last Man Standing" en "Song For Orphans" geven nog altijd het gevoel dat de horizon nét binnen handbereik ligt, als we ons alleen maar zouden kunnen bevrijden van onze 9-tot-5 jobs. Ongelooflijk dat een 71-jarige nog zoveel energie kan opbrengen. Dat laatste nummer doet trouwens sterk aan Bob Dylan-denken, door de zangmelodie en rijke poëtische strofes. Ook dat heeft de Boss nog steeds in de vingers. Letter to You bevat maar twaalf nummers en is bijna een uur lang. We hadden deze plaat vier sterren kunnen geven als de Boss iets kritischer geweest was over de tracklist en lengte van de liedjes. Dan was het minder opgevallen dat hij af en toe in herhaling valt. Desondanks knap wat deze opa hier nog neerzet. Springsteen blijft gaan tot hij erbij neervalt, en dat is geruststellend.

Review (Humo) : Er was een tijd dat ik dacht Bruce Springsteen nooit met The E-Street Band aan het werk te zullen zien. Hij had net 'The Ghost of Tom Joad' uitgebracht, zijn intiemste solo­plaat sinds 'Nebraska', en zijn laatste met The E-Street Band dateerde al van tien jaar geleden. Springsteen leek zijn oude backingband voorgoed vaarwel te hebben gewuifd. Maar toen verscheen de boxset 'Tracks', en werd er een tournee aangekondigd. mét The E-Street Band! Op 9 april 1999 vlogen we met een delegatie journalisten naar Barcelona, waar ­Bruce in het Palau Sant Jordi het Europese luik van zijn tournee aftrapte. Een machtige roffel van ­Max ­Weinberg en 'My Love Will Not Let You Down' donderde uit de speakers. Little Steven op backings. Meer levensvreugde dan toen heb ik zelden gevoeld. De man kan sindsdien op massa's krediet rekenen alhier. Vandaag brengt hij 'Letter to You' uit, zijn twintigste studioplaat, mét The E-Street Band. 'I hope when I get old I don't sit around thinking about it / But I probably will,' zong Bruce Springsteen (71) 36 jaar geleden in '­Glory Days', en dat is exact wat hij op 'Letter to You' doet. Bruce komt alleen binnen op akoestische gitaar en zingt: 'Big black train comin' down the track.' De song heet 'One Minute You're Here', en iedereen weet wat er na de komma komt. The E-Street Band voegt zich bij hem in de titeltrack, maar schiet pas vol uit de sloffen in 'Burnin' Train'. Danny Federici is er niet meer bij (overleden in 2008), maar wie ook het orgel moge hanteren in 'Letter to You', weet perfect wat hij gespeeld zou hebben. Hetzelfde geldt voor Clarence Clemons (overleden in 2011) in 'Last Man Standing'. Dat heeft Springsteen overigens geschreven voor een andere, in 2018 gevallen kompaan, George Theiss, met wie hij zijn eerste groepje The Castiles heeft opgericht. Van dat groepje is Bruce - u raadt het - the last man standing. Er staan op 'Letter to You' drie songs die hij voor de release van zijn debuutplaat in 1973 heeft geschreven, en die hij tot en met 'The River' uit 1980 tevergeefs op een plaat heeft proberen te passen. We horen nu waarom, al maken de backings van Steven Van Zandt in 'Janey Needs a Shooter' (waarom niet meer van dat?) bijna alles goed. De enige andere song die ik naast 'Burnin' Train' eventueel op een best of van Bruce zou zetten, is 'Ghosts', ook weer omdat The E-Street Band er vanaf de eerste roffel van Max Weinberg zo lekker in op een voetstuk wordt gezet. Voor het overige vervalt Springsteen net iets te vaak in zijn eigen muzikale clichés, terwijl hij met diezelfde tekstuele clichés toch weer geregeld een snaar weet te raken. Uit 'Ghosts': 'I'm alive / And I'm coming home.' Levensvreugde, zelfs met the big black train in zicht. Bedankt voor de brief, Bruce.

Review (Rolling Stone Magazine) : Over the past half a century, Bruce Springsteen has played down-on-their-luck working men, wide-eyed youngsters growing up too quickly, local-circuit rockers who can only dream of playing stadiums, Cadillac ranchers tearin' up the highway for cheap kicks, and on and on in his songs. Although he was playing roles in his songs, the same sense of hope for the future and desire to live a simpler life have connected his characters since the beginning, and those threads have only become more apparent as time has gone on. Now on his 20th album, Letter to You, and at age 71, Springsteen seems to be making sense of all of his brilliant disguises for himself. The sentimentality that pulses through Letter to You feels more authentic and personal than the fictional stories he dreamt up in his early work or even his recent dives into nostalgia, like his Magic album. He recorded the album in just five days, live in the studio with the E Street Band. Together, they sound comfortable rescaling the Phil Spector-inspired Wall of Sound they built in the Seventies with glockenspiels, saxophone expositions, and thousands of guitars. When Springsteen sings about glory days, this time, they're his own glory days.