ANNIE HASLAM'S RENAISSANCE : BLESSING IN DISGUISE

  1. Blessing in Disguise
  2. Pool of Tears
  3. Love Lies, Love Dies
  4. Can't Turn the Night Off
  5. In Another Life
  6. Raindrops & Leaves
  7. Whisper from Marseilles (For Julien)
  8. I Light This Candle
  9. What He Seeks
  10. See This Through Your
  11. The Sweetest Kiss
  12. The Children (Of Medellin)
  13. A New Life
  14. After the Oceans Are Gone

Label : One Way Records

Release Year : 1994

Length : 59:39

Review (AllMusic) : The release of this album and its predecessor, Annie Haslam's Renaissance, began the phenomenon of "dueling Renaissances" that took place in the 1990s, Michael Dunford having started his own version of the group, and the surviving members of the original line-up also claiming the name - all astonishing for a band that seldom, if ever, charted any records in any notable way, and also unfortunate, because it diverted attention from each artist's work. Blessing in Disguise is one of Haslam's most engaging and accessible records - all of it is on the arty, romantic side of pop/rock, in a similar vein to Renaissance, but it's also distinctly different, in that the singer sacrifices some of her voice's crystalline purity and a little bit of her range in favor of a warmer, more expressive sound. Haslam also co-authored much of the material here, which may account for the slightly higher degree of emotional expressiveness on the album, although two of her three very best performances are on songs that she didn't co-write, "Love Lies, Love Dies" (co-written by Betty Newsinger [nee Betty Thatcher] and her ex-Renaissance bandmate Michael Dunford) and Ezra Mohawk's and Alan Chapman's "Can't Turn the Light Off"; the third, "Whisper From Marseilles (For Julien)," is a musical/dramatic tour de force for the singer. Little here is far off from the standard set by those three jewels, however, and the whole album marks a definite advancement from Haslam's earlier work - instead of "Renaissance-lite," it's a solid and weighty solo achievement.

Review (Wikipedia) : Blessing in Disguise is een studioalbum uit 1994 van de progressieve rockband Annie Haslams Renaissance. Na het uiteenvallen van de band Renaissance in 1987, vormden zangeres Annie Haslam en gitarist Michael Dunford onafhankelijk van elkaar opnieuw een band genaamd Renaissance, en maakten albums. Het album "Blessing in Disguise" verscheen zodoende onder de naam Annie Haslams Renaissance, om zich zo te onderscheiden van Michael Dunfords Renaissance, dat in datzelfde jaar het album "The Other Woman" uitbracht. Alhoewel er verder geen andere ex-leden van Renaissance meespeelden, was de muziek op het album zonder meer Renaissance, alleen veel minder aangezet. Velen beschouwen het echter als een soloalbum van Annie Haslam, in dat geval haar vierde. Haslam was net hersteld van borstkanker en pakte de draad weer op onder leiding van Ralph Rudd. Deze nieuwe man in haar leven, ze was eerder getrouwd met Roy Wood, leerde ze kennen via werk voor Pete Townsend, waar ook Phil Collins bij aanwezig was. Het was goed te constateren dat haar stem niet onder haar ziekte had geleden en ook stukken zuiverder klonk dan op de jaren 80-albums van Renaissance. Ze kon veel meer rust nemen en zodoende beter ontspannen; vandaar de titel van het album Blessing in Disguise (geluk bij een ongeluk).