AMY HELM : DIDN'T IT RAIN

  1. Didn't It Rain
  2. Rescue Me
  3. Good News
  4. Deep Water
  5. Spend Our Last Dime
  6. Sky's Falling
  7. Gentling Me
  8. Roll Away
  9. Sing To Me
  10. Roll The Stone
  11. Heat Lightning
  12. Wild Girl

Label : Membran

Length : 46:28

Release Date : October 16, 2015

Review (Written In Music) : 44 is niet de meest voorkomende leeftijd voor een solodebuut. Amy Helm, die zojuist met Didn’t It Rain haar eerste plaat onder eigen naam heeft uitgebracht, is dan ook allesbehalve een debutant. Om te beginnen was ze zangeres van de vanuit New York opererende folkband Ollabelle, die tussen 2004 en 2011 vier gewaardeerde rootsalbums uitbracht. En daarnaast verklaart Amy’s stamboom heel duidelijk waar haar muzikale talent vandaan komt. Amy is de dochter van Levon Helm, de in 2012 overleden drummer van The Band, die haar niet alleen de muzikale genen meegaf, maar ook daadwerkelijk op sleeptouw nam. Leden van Ollabelle speelden voor kortere of langere tijd ook in de band van Levon Helm. Maar goed, Didn’t It Rain vermeldt Levon Helm als ‘executive producer’, wat al aangeeft dat het album een project van lange adem was. Dat ‘executive producer’ betekent overigens vooral dat pa de studiorekeningen voor zijn dochter betaalde. Maar ook muzikaal was hij betrokken. Levon drumde mee op enkele tracks, maar die verschijnen nu pas drie jaar na zijn dood. In de tussentijd nam Amy een flink deel van het album opnieuw op. De plaat was al klaar op het moment dat ze eigenlijk nog nooit onder eigen naam had opgetreden. Toen ze dat eenmaal wel had gedaan, dook ze de studio in met de muzikanten waarmee ze had getourd en nam enkele songs opnieuw op. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte meer was voor bekende namen: Bill Payne (Little Feat) speelt keyboard. Het resultaat is een bijzonder aansprekende countryfolk-plaat, waar tegelijkertijd snufjes soul en een enkele keer zelfs reggae in te horen zijn. Op de plaat worden sterke eigen songs afgewisseld met opvallende covers. Ain’t That Good News van Sam Cooke krijgt een countrysausje. Afsluiter Wild Girl heeft net zoveel swamprock als de beste nummers van Tony Joe White. In een interview met Rolling Stone zegt ze dat haar vader al een jaar of tien geleden aan haar liep te trekken om een plaat als deze te maken, omdat hij wist dat ze die in zich had. Misschien is het misplaatste bescheidenheid, feit is dat deze prachtige Americana-plaat er nu ligt. Helm is vooral blij dat haar vader alle songs nog heeft gehoord en dat ze heeft kunnen zien hoe trots hij erop was. Misschien is 44 een late leeftijd om op eigen benen te gaan staan. Aan de andere kant: met een beetje geluk kan Amy nog dertig, 35 jaar door. Didn’t It Rain biedt voldoende perspectief.

Review (American Songwriter) : Even though this is officially Amy Helm’s debut, Americana fans know she is hardly a newcomer. The daughter of the Band’s drummer/vocalist Levon Helm and singer/songwriter Libby Titus has been a professional musician working both with her late dad on his Midnight Ramble shows and tours and with her own Ollabelle group who released four excellent albums. Like that outfit’s repertoire, Helm’s solo disc is an eclectic affair that incorporates elements of New Orleans funk, gospel, swamp, folk, country, pop and lots of soul. With that much going on, this could have been a sprawling mess, but Helm’s focus and talents knock it out of the park. Her captivating vocals, committed performances and a batch of terrific songs you’ll remember after the first spin kick this into high gear quickly. From the folksy strum of Mary Gauthier’s “Gentling Me” that flows with the clarity and freshness of a mountain stream, to the Meters styled funk of the opening rearranged traditional and a knockout cover of Sam Cooke’s “Good News,” Helm is in complete control. She is just as effective on the rootsy pop of her original “Rescue Me,” the disc’s first single and a potent enough song to be a hit, at least in the singer/songwriter genre that should embrace this set. Helm goes rockabilly on the shuffling “Heat Lightning” with impressive results (it’s also Levon’s only appearance on drums) and is a ringer for Rosanne Cash on the tough country waltz of “Spend Our Last Dime.” She gets sultry for the laid back, near jazz/blues groove of “Roll Away” and is just as effective on the lovely, acoustic folk “Deep Water.” The Southern soul quotient, specifically Dusty Springfield’s Dusty in Memphis as filtered through Shelby Lynne is full blown in “Sky’s Falling,” a tough, gutsy Muscle Shoals styled ballad. All Helm’s influences converge on the tough mid-tempo “Roll the Stone” where banjo and gospel backing singers along with a prominent Garth Hudson influenced organ (courtesy of John Medeski) drags the track through the swamps for the disc’s dramatic high point. A closing “Wild Girl,” with Helm tearing it up accompanied only by reverbed-to-10 guitar from Daniel Littleton further proves that Helm is a dynamic, gifted and intense vocalist whose first solo effort only scratches the surface of her talents.